Servitudeweg Breedte
Ik wil mijn woning uitbreiden. Hoe ver moet ik van mijn servitudeweg blijven?
Hoe breed moet de servitudeweg zijn?
Servitudeweg Breedte
Ik wil mijn woning uitbreiden. Hoe ver moet ik van mijn servitudeweg blijven?
Hoe breed moet de servitudeweg zijn?
Er is geen wettelijke breedte vastgelegd voor een servitudeweg. Al eerst kijken of er in je aankoopakte iets staat over de breedte. 3 m is gebruikelijk. Soms breder 4m) om grote landbouwmachines toegang te geven. Uw akte kan ook een smallere toegang voorzien hebben.
Welk gebruik maakt het heersend erf van de servitude? Huis in tweede lijn of landbouw? Hoe breed is de servitude nu? Heersend erf mag de last van de servitude niet verzwaren (door bv meer breedte in te nemen dan in de akte staat.
Bij je bouwaanvraag zal mogelijks geen rekening gehouden worden met de servitude (omdat stedebouw ze misschien niet kent) doch een bouwtoelating die in strijd is met de servitudeverplichting kan vernietigd worden.
Dank u wel!
mvg Brigit Mevis

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.
Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen