Het is niet door nalatenschap. De tante had het huis met haar exman, maar door scheiding kon zij dat alleen niet batalen waardoor de vader van mijn vriendin de bovenverdieping van het huis heeft gekocht van haar, zodat zij er kon blijven wonen. Zijn bedoeling was om een appartement te maken boven, maar die plannen zijn nooit doorgegaan. Hijzelf heeft verschillende eigendommen. Er woont ook niemand boven, staat al enkele jaren leeg.
Tante heeft 54% en vader heeft 46% er is 1 aanslagbiljet.
Maar de vader beweerd dus dat als wij van hem kopen dat dat voordeliger is in kosten omdat hij de vader is, maar volgens mij blijft dat op registratierechten hetzelfde. Tenzij hij gaat schenken, ma dat willen we niet wij willen het kopen aan een normale prijs zodat mijn vriendin later geen problemen krijgt als ze moest erven, want er is ook nog een broer.
De vader heeft volgende woensdag een afspraak met de notaris.
Het is dus wel degelijk een onverdeeldheid. De vader kan echter niet goedkoper inkopen omdat het een vrijwillige onverdeeldheid is, destijds heeft hij aangekocht en de normale registratierechten betaald. De vader heeft destijds vrijwillig een deel van de woning gekocht (het is anders indien hij zijn deel zou verkregen hebben door een nalatenschap).
Kopen is het klassiek tarief, schenking is 3% tot 150.000€ daarboven 9% tot 250.000 en daarboven 18% enz (voor het aandeel van de vader). Maar dat kan inderdaad later problemen geven wanneer de nalatenschap komt open te liggen. (wetgeving recent gewijzigd). Hier zou je max. 4.500€ registratie kunnen besparen, maar dan blijft ook nog het probleem voor een gelijkwaardige compensatie van de broer en wie gaat daar de registratie betalen.
Dus een directe aankoop van de 2 eigenaars is m.i. wel de beste, de voordeligste en eenvoudigste oplossing. En als de vader wil schenken dan kan hij nog altijd zijn deel van de verkoop onder zijn 2 kinderen verdelen met een bankgift, en dat kost niets en zijn alle partijen tevreden.