5

Huis van vader kopen

Ellen93
Ellen93
#Regelgeving · 7 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Wij willen graag een huis kopen van de vader en tante van mijn vriendin. Het zit zo dat de tante het huis samen heeft met de vader. Zij het onderste gedeelte. Hij het bovenste. Het onderste is momenteel bewoond door haarzelf, maar zij wil er graag weg en wilt dat de vader van mijn vriendin haar uitkoopt. Het huis is dus in akte opgesplitst, er zijn 2 aparte leningen en maar 1 adres.

Hij wilt haar graag uitkopen om dan het volledige huis aan ons te verkopen. Hij moet dan registratierechten betalen voor het onderste deel en deze moeten wij dan ook betalen want hij wilt er geen verlies op maken. 

Maar ik vraag mij af of het niet mogelijk is om het gewoon in 1 keer te kopen dus dat vader en tante het gewoon beiden aan ons verkopen, zo zijn er maar 1x registratierechten te betalen? 

Weet iemand hoe dat in mekaar zit? Is het goedkoper als wij alles van de vader kopen omdat dat 1e lijn is? En heeft iemand hier nog ervaringen mee of tips voor ons? 

1
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Het is niet door nalatenschap. De tante had het huis met haar exman, maar door scheiding kon zij dat alleen niet batalen waardoor de vader van mijn vriendin de bovenverdieping van het huis heeft gekocht van haar, zodat zij er kon blijven wonen. Zijn bedoeling was om een appartement te maken boven, maar die plannen zijn nooit doorgegaan. Hijzelf heeft verschillende eigendommen. Er woont ook niemand boven, staat al enkele jaren leeg. 

Tante heeft 54% en vader heeft 46% er is 1 aanslagbiljet. 

Maar de vader beweerd dus dat als wij van hem kopen dat dat voordeliger is in kosten omdat hij de vader is, maar volgens mij blijft dat op registratierechten hetzelfde. Tenzij hij gaat schenken, ma dat willen we niet wij willen het kopen aan een normale prijs zodat mijn vriendin later geen problemen krijgt als ze moest erven, want er is ook nog een broer. 

De vader heeft volgende woensdag een afspraak met de notaris. 

Het is dus wel degelijk een onverdeeldheid. De vader  kan echter niet goedkoper inkopen omdat het een vrijwillige onverdeeldheid is, destijds heeft hij aangekocht en de normale registratierechten betaald. De vader heeft destijds vrijwillig een deel van de woning gekocht (het is anders indien hij zijn deel zou verkregen hebben door een nalatenschap).

Kopen is het klassiek tarief, schenking is 3% tot 150.000€ daarboven 9% tot 250.000  en daarboven 18% enz (voor het aandeel van de vader). Maar dat kan inderdaad later problemen geven wanneer de nalatenschap komt open te liggen. (wetgeving recent gewijzigd). Hier zou je max. 4.500€ registratie kunnen besparen, maar dan blijft ook nog het probleem voor een gelijkwaardige compensatie van de broer en wie gaat daar de registratie betalen.

Dus een directe aankoop van de 2 eigenaars is m.i. wel de beste, de voordeligste en eenvoudigste oplossing.  En als de vader wil schenken dan kan hij nog altijd zijn deel van de verkoop onder zijn 2 kinderen verdelen met een bankgift, en dat kost niets en zijn alle partijen tevreden.

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Naar registratiekosten toe zal het zeker goedkoper en eenvoudiger zijn als je beide delen koopt rechtstreeks van hun eigenaar. Naar alle waarschijnlijkheid kan de notaris de aankoop van beide delen in één akte verlijden (vraag het eens aan je notaris)

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Naar registratiekosten toe zal het zeker goedkoper en eenvoudiger zijn als je beide delen koopt rechtstreeks van hun eigenaar. Naar alle waarschijnlijkheid kan de notaris de aankoop van beide delen in één akte verlijden (vraag het eens aan je notaris)

Er was mij nog iets ontgaan: het is dus broer en zus die nu het gebouw bewonen. Mogelijks is het een onverdeeldheid door de nalatenschap van hun ouders en staat het volledige gebouw op naam van beide elk voor de helft eigenaar. In dat geval is het nog eenvoudiger om het gebouw aan te kopen omdat het om 1 onroerend goed gaat.

Het aanslagbiljet voor de onroerende voorheffing zal ook al voldoende info bevatten of het gebouw is opgesplitst in 2, dus elk zijn aanslagbiljet ontvangt, of het inderdaad een onverdeeldheid is en 1 eigenaar het aanslagbiljet ontvangt op zijn naam  toegevoegd met "en deelgenoten". De ontvanger van het aanslagbiljet moet zelf bij de deelgenoten hun aandeel in de belasting opvragen.

0
Ellen93
Ellen93
0 4 Verbouwer
7 jaren geleden

Het is niet door nalatenschap. De tante had het huis met haar exman, maar door scheiding kon zij dat alleen niet batalen waardoor de vader van mijn vriendin de bovenverdieping van het huis heeft gekocht van haar, zodat zij er kon blijven wonen. Zijn bedoeling was om een appartement te maken boven, maar die plannen zijn nooit doorgegaan. Hijzelf heeft verschillende eigendommen. Er woont ook niemand boven, staat al enkele jaren leeg. 

Maar de vader beweerd dus dat als wij van hem kopen dat dat voordeliger is in kosten omdat hij de vader is, maar volgens mij blijft dat op registratierechten hetzelfde. Tenzij hij gaat schenken, ma dat willen we niet wij willen het kopen aan een normale prijs zodat mijn vriendin later geen problemen krijgt als ze moest erven, want er is ook nog een broer. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Het is dus wel degelijk een onverdeeldheid. De vader  kan echter niet goedkoper inkopen omdat het een vrijwillige onverdeeldheid is, destijds heeft hij aangekocht en de normale registratierechten betaald. De vader heeft destijds vrijwillig een deel van de woning gekocht (het is anders indien hij zijn deel zou verkregen hebben door een nalatenschap).

Kopen is het klassiek tarief, schenking is 3% tot 150.000€ daarboven 9% tot 250.000  en daarboven 18% enz (voor het aandeel van de vader). Maar dat kan inderdaad later problemen geven wanneer de nalatenschap komt open te liggen. (wetgeving recent gewijzigd). Hier zou je max. 4.500€ registratie kunnen besparen, maar dan blijft ook nog het probleem voor een gelijkwaardige compensatie van de broer en wie gaat daar de registratie betalen.

Dus een directe aankoop van de 2 eigenaars is m.i. wel de beste, de voordeligste en eenvoudigste oplossing.  En als de vader wil schenken dan kan hij nog altijd zijn deel van de verkoop onder zijn 2 kinderen verdelen met een bankgift, en dat kost niets en zijn alle partijen tevreden.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu
Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is het verschil tussen een compromis en wederzijdse (ver)koopbelofte?

Wat is het verschil tussen een compromis en wederzijdse (ver)koopbelofte?

Wanneer kies je voor een compromis of voor een wederzijdse koopbelofte? Twee documenten met hetzelfde doel, maar waar zitten de verschillen?

Lees meer

Een huurcontract tekenen en opzeggen: dit zijn je opties

Een huurcontract tekenen en opzeggen: dit zijn je opties

Er zijn verschillende soorten huurcontracten die je kan afsluiten. Wat houdt zo'n contract in? En hoe kan je een huurcontract stopzeggen? Een overzicht.

Lees meer

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Minister van Energie lanceert gratis advies voor verbouwers

Vlaams minister van Energie Depraetere lanceert Mijn VerbouwBegeleiding. Verbouwers krijgen zo gratis advies op maat van hun verbouwing.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag