Voorontwerp mening
Beste allen,
Wij hadden graag met jullie van gedachten gewisseld over ons voorontwerp.
Het gaat om een halfopen bebouwing die naar het zuiden is gericht.
Wat vinden jullie ervan? Benieuwd naar jullie feedback!
Voorontwerp mening
Beste allen,
Wij hadden graag met jullie van gedachten gewisseld over ons voorontwerp.
Het gaat om een halfopen bebouwing die naar het zuiden is gericht.
Wat vinden jullie ervan? Benieuwd naar jullie feedback!
Beste pietervh,
De enige energetische opmerkingen die ik heb op uw plannen, is:
Er is geen isolatie getekend tussen uw garage en de rest van het huis. Ook de deur naar uw keuken zou ik niet van het type binnendeur inplannen, maar ik zou een isolerende buitendeur met engelse dorpel (luchtdichtheid) als keuze nemen. Plafond van de garage ook bekijken ivm isolatie.
De ventilatiekanalen naar je badkamer, je wc en je slaapkamer 2, zijn niet zichtbaar op dit plan. Er is aan die zijde ook geen schacht voorzien voor water-, ventilatie- en afvoer buizen. Dit moet je toch eens laten verduidelijken door je architect, hoe hij die problemen oplost in dit plan.
Ik zie ook geen plaats waar je de warmteverdelers voor je vloerverwarming van de gelijkvloers kunt plaatsen. Deze mogen niet in de garage, maar moeten in de beschermde ruimte, tenzij je van de garage ook een beschermde ruimte maakt, maar dan zal je een slechte luchtdichtheid van je huis als gevolg hebben omdat je garagepoort niet luchtdicht kan gemonteerd worden en dat de isolatie van een goed geïsoleerde garagepoort onvoldoende is om nog een zeer goede schilwaarde van het volledige huis te bereiken. (misschien wel nog voldoende voor de normen 2018, maar niet meer richting 2050)
De buitenunit van je WP zou ik meer naar de tuin zetten, kwestie van minder kans op geluidsoverdracht naar de bovenbouw. Let ook op de montage van de buitenunit WP zodat de trillingen niet worden doorgezet op de constructie.
Laat de sterkte van je zoldervloer goed berekenen voor je buffervat. De architect kan die plaats ook versterken. Neem je buffervat niet te klein, mijn ervaring is dat 500 liter een groot minimum is en dat je de WP best combineert met een zonnebuffer systeem.
Laat je plannen eerst goed bekijken en doorrekenen door een EPB man en zorg ervoor dat je een huis bouwt voor 2050 en dat dus dit huis dan ook zijn waarde behouwt tot 2050, zonder dat je energetische wijzigingen moet aanbrengen. En laat je niet vangen door architecten die de huidige normen van 2018 of 2019 als doelstelling hebben. Hiermee bouw je voor het verleden en dit is al zo als de bouw juist af is en voor dat je erin woont. Mijn ervaring is dat je goed de EPB man moet briefen over je energetische doelstelling (2050 ?) en dat dan de EPB man het voortouw laat nemen voor de architect.
Mvg,
Ontwerp ziet er goed uit. Over technieken kan nog gediscussierd worden afhankelijk budget.
Al blij te zien dat er Lucht-water warmtepomp voorzien is met D-Systeem (?).
Indeling ziet er strak uit en vermoed dat op gebied van compactheid deze woning niet slecht zal scoren.
Is wel klein foutje op het plan: WC op verdiep is getekend met volle muur i.p.v deur.
Ik zie ook dat de berging en garage in 1 open ruimte zijn... op zicht niets mis mee maar ik durf wel aanraden de (was) berging van de garage te scheiden door middel van een muur. Dit om geuroverlast te vermijden en additioneel stof/roet de keuken en wasruimte binnen komt waaien.
Verdere aanmerkingen:
- Qua indeling zit je meer dan optimaal (schoolvoorbeeld). Verwarmde ruimtes kan je makkelijk onder 1 schil zetten dus = toppie.
- Ik zie grote raampartijen waardoor veel licht binnenkomt. Alsook geen slecht idee MAAR: kijkt uit voor oververhitting. Het kan zijn dat je zonwerende beglazing of luifels dient te voorzien voor oververhitting in kamers, keuken/woonkamer.
Lang niet slecht.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.
Lees meer
Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.
Lees meer.jpg?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=a9947d9b4aef6a592b51bd4ee720c440)
Bouwen met sleutel-op-de-deur is bouwen met één bouwbedrijf dat voor een instapklare woning zorgt. Ontdek hoe de sleutel-op-de-deurformule werkt.
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen