3

Brievenbus isoleren

mhofman
mhofman
#Isolatie · 6 jaren geleden

Hallo,

Na ons volledig huis geïsoleerd te hebben, zit ik nog met één vervelend tochtgat: de brievenbus. Deze zit niet in de deur, maar in een apart kamertje ernaast, langs waar veel koude naar binnen komt. Nu ben ik op zoek naar een goede manier om ook hier een stop tegen de tocht te zetten. Met een zoektocht op het internet vind ik heel wat materialen tegen uiteenlopende prijzen. Enkelen trokken mijn aandacht door hun ideale benadering. Maar nergens vind ik (betrouwbare) reviews terug. Hebben jullie ervaring met:

- de Homebox (https://www.hmbx.nl/product). Deze is wel zeer prijzig: 150 euro!

- Door-Line Binnenbriefplaat: https://www.brievenbus-expert.be/merken/door-line

Of kennen jullie andere effectieve manieren om de tocht tegen te gaan, met uitzondering van een externe brievenbus?

Veel dank!

Michel

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
6 jaren geleden

Ik weet niet goed wat ik me bij dat apart kamertje naast de deur moet voorstellen. Bedoel je echt een kleine kamer zoals bijvoorbeeld een wc ruimte waarbij de post gewoon door een gleuf in de kamer op de vloer valt of is het een nis in de muur met de afmetingen van een brievenbus en met een deurtje aan de binnenkant ?

In het geval van die afgesloten nis, is het voldoende om dat deurtje eventueel te vervangen door één dat luchtdicht afsluit en een geisoleerde wand heeft. Te vergelijken met een klein raampje dat met een hendel en met rubberdichtingen sluit. Dat raampje kan dan voorzien zijn van dubbelglas (kan je zien of er iets in de bus zit) om van een geisoleerd paneeltje.

Indien het gewoon een gleuf is tot de binnenkant dan maak je daar aan de binnenkant een kastje voor dat ook weer luchtdicht afsluit en geisoleerd is.

Die speciale kleppen zoals in uw voorbeelden hebben volgens mij het nadeel dat indien daar een lang poststuk of een krant wordt ingestoken dat dan zowel de buiten- als de binnenklep blijft openstaan, een groter tochtgat kan je je niet bedenken.

0
mhofman
mhofman
0 1 Verbouwer
6 jaren geleden

De brievenbus is inderdaad met een nis aan de binnenkant, zoals je aangeeft.

Dank voor de suggestie. Het deurtje vervangen is inderdaad een mogelijk alternatief. Dat staat regelmatig open, wanneer de post naar binnen werd geduwd. Maar, in de gleuf zelf blijft amper iets zitten. En ik ben ook eerder voorstander om de koude/wind zo ver mogelijk buiten te houden. Vandaar het idee om de gleuf te isoleren.

Mocht je weet hebben van een doeltreffende manier om de gleuf te isoleren, dan ben ik altijd enorm geïnteresseerd!

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag