6

Niet alle radiatoren warmen op

mdt
mdt
#Verwarming & koeling · 7 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Hallo,

We hebben een huis van 25 jaar oud, centrale verwarming op mazout. 

Nu heb ik volgende zaken gemerkt. (vandaag zaterdag, verwarming brand volledige dag van 8 tot 22 laat ons zeggen)

-> in de veranda hangen 3 radiatoren, heb deze alle 3 op de max sterkte gezet, slechts 1 van de 3 radiatoren warmt op. de 2 andere blijven koud. de veranda is later gebouwd en in de vloer is een putje gemaakt waar je de verwarming ook kan afzetten en aanzetten. je ziet hier ook de 3 blauwe en 3 rode buizen, hier hebben ze wel warm

-> 2e puntje, als ik een radiator in de woonkamer op stand 2 zet warmt deze niet op, maar vanaf stand 3 wel, de andere radiatoren branden wel op eender wel niveau.

-> iets anders dan nog, ik herinner me van vroeger, als ik studeerde en ik draaide de verwarmingskraan open, dan begon deze verwarming onmiddelijk te verwarmen, ik heb gemerkt dat dit niet altijd zo is in ons huis nu (hoewel huis van mijn ouders en ons huis gelijkaardige huizen zijn qua leeftijd en verwarming)

Enige ideeen? 

Alvast bedantk voor de reacties.

M

1
mdt
mdt
1 63 Verbouwer
7 jaren geleden

Probleem opgelost, was het pinnetje dat vast zat !

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1638 Andere professioneel
7 jaren geleden

Om je radiatoren te testen in de veranda, draai in het hele huis de kranen van de radiatoren dicht , zet de kamertermostaat hoger naar een 25 graden en kijk of de radiatoren in de veranda alle 3 opwarmen en warm blijven, indien dit zo is , is er niets aan de hand.

Indien je kamertermostaat in de woonkamer staat en de radiatoren allemaal een termostaatkraan hebben is het mogelijk dat op stand 2 de ingestelde temperatuur bereikt is waardoor deze de warmtestroom afsluiten naar de radiator indien je dan de kranen naar een hogere stand zet zal er weer water kunnen stromen

In het geval van je studietijd zou het kunnen dat de ketel op temperatuur gehouden werd en de cv pomp continue draaide in dat geval geeft de radiator na het openzetten zeer snel warmte.

Laat bij gelegenheid ook de goede werking van het expansievat eens nakijken .

Gr Nick

0
mdt
mdt
1 63 Verbouwer
7 jaren geleden

Probleem opgelost, was het pinnetje dat vast zat !

0
Kris M
Kris M
594 3505 Andere particulier
7 jaren geleden

Goed zo.  Nu nog de reflex om na t stookseizoen (einde lente) alle radiatoren op de ‘aximumstand te zetten en je hebt normaliter nooit nog vastzittende pinnetjes. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Ligt het ook niet een beetje aan  de fabrikant van de radiatorkranen? Ik heb gelijkaardige problemen met radiatorkranen van het merk Giacomini. Na enkele jaren begint de onhebbelijkheid en is het soms niet meer mogelijk de kraan nog open te krijgen. Dus radiatorkranen vervangen door ander merk.

0
Kris M
Kris M
594 3505 Andere particulier
7 jaren geleden

Dat pinnetjesprobleem heb je bij meerdere merken.  Repareren is simpel:  draan losdraaien en op de pin tikken met een licht hamertje/tang tot het loskomt.  Als het niet loskomt kunnen tikjes op het kraanhuis het mechanisme ook motiveren om los te komen.  Is in geen tijd gebeurd maar is weinig nodig omdat ik de gewoonte aangenomen heb om na t stookseizoen alle kranen maximaal open te zetten.  k Weet niet zo direct welk merk (merken) gegarandeerd dat probleem niet hebben.

Download gratis onze airco-gids

Download gratis onze airco-gids

Alles wat je moet weten over airco’s: van soorten en installatie tot tips voor optimaal rendement. Inclusief handige checklists!

Download nu gratis jouw gids
Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Vloerverwarming plaatsen? Ontvang gratis offertes!

Laat vloerverwarming installeren door experts en ontdek de voordelen voor jouw woning. Vraag gratis offertes aan!

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Het energiedieet: "Dit zijn de grootste energieverbruikers in huis"

Het energiedieet: "Dit zijn de grootste energieverbruikers in huis"

Hoe kan je je energieverbruik beperken? Energie-expert Paul De Vylder geeft tips om te besparen op verwarming, toestellen, warm water en verlichting.

Lees meer

Vloerverwarming opstarten na de zomer: expert geeft advies

Vloerverwarming opstarten na de zomer: expert geeft advies

Tijd om je vloerverwarming weer op te starten na de zomer nu de temperaturen dalen? Vloerverwarmingsexpert Dimitri Vits van Easykit geeft tips.

Lees meer

Lucht-waterwarmtepomp: werking, voor- en nadelen, prijs en premie

Lucht-waterwarmtepomp: werking, voor- en nadelen, prijs en premie

Met een lucht-waterwarmtepomp kan je een woning verwarmen en van warm water voorzien. Lees meer over de werking, voor- en nadelen, prijs en premie.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag