Ik wil spouwisolatie laten aanbrengen maar mijn buitenmuren zijn geschilderd.

5

Ik wil spouwisolatie laten aanbrengen maar mijn buitenmuren zijn geschilderd.

Dieter5
Dieter5
#Isolatie · 6 jaren geleden

Iedereen spreekt over isoleren en daarom wil ik ook spouwmuurisolatie laten aanbrengen. Maar de buitenmuren zijn niet-dampdoorlatend geschilderd. Een firma die kwam kijken zei me dat ik dan vochtproblemen ga krijgen en wilde daar niet aan beginnen tenzij ik op papier bevestigde verantwoordelijk te zijn voor de gevolgen. Mijn buurman heeft het echter wel laten uitvoeren (reeds jaren geleden) en heeft tot nu toe geen problemen ondervonden. Zijn er ondanks dit mogelijkheden voor mij?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

WTCB schrijft dat inderdaad voor bij gevels geschilderd met een niet-dampdoorlatende verf. Dit wordt gelijkgeschakeld met een geglazuurde steen. Het probleem dat zich voordoet is dat bij hevige regenval het buitenblad toch vocht opneemt  (of kan opnemen - langs waar laat men in het midden) maar dat het droogproces zeer langzaam gaat bij een vol geisoleerde spouw en een niet-dampdoorlatende verf. Indien  er dan vorst optreedt kan de gevelsteen beschadigd worden (afschilferen of barsten). Ook de verflaag zal er onder lijden door dampvorming tussen steen en verflaag (ook mogelijk bij een open spouw).

Hevige en langdurige regen kan je hoofdzakelijk verwachten op muren gericht naar het zuidwesten tot  noordwesten. 

Zie nog eens goed na in hoeverre het echt een niet-dampdoorlatende verf is. Als er al tekenen zijn van afbladdering  van de verf dan kan dit  al wijzen  op een niet-dampdoorlatende verf.

Vraag is natuurlijk loop je risico voor muren die niet door de regen  doornat kunnen worden (gericht naar zuiden over oosten tot noorden), maar daar spreekt het WTCB niet over.

0
Dieter5
Dieter5
0 3 Andere particulier
6 jaren geleden

Bedankt voor je antwoord Hugo. Het is een huis van 1960 en dus al meermaals geschilderd. Ik geloof niet dat er toen al dampdoorlatende verf bestond. En ik vraag me ook af wanneer je meerdere lagen verf hebt aangebracht ( vb na telkens 10 jaar) hoe dampdoorlatend die verf dan nog is. Ja, ik zou de isolatie kunnen laten uitvoeren voor 3 gevels en dus niet voor de noordkant, maar ik weet niet of dat gedaan wordt en je in aanmerking komt voor een premie. Groetjes.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Je kan de gevel naderhand "waterdicht" maken door er bv een crepielaag op de gevel aan te brengen. Gewoonlijk brengt men eerst ook een isolatieplaat aan waarop een glasvezeldoek wordt aangebracht met daarop de uiteindelijke crepielaag. Maar hier zit je vlug aan 90€/m².

Premies voor na-isolatie van de spouwmuur  wordt vergoed volgens het aantal m². Dat niet alles is gedaan speelt geen rol. Mocht je echter beslissen ook de gevel langs de buitenzijde te isoleren + crepielaag dan vraagt u beter die premie aan.

0
Dieter5
Dieter5
0 3 Andere particulier
6 jaren geleden

Bedankt Hugo,

Nu ben ik al veel te weten gekomen. Ik zal er eens moeten over nadenken wat prijs/kwaliteit het beste is om de isolatie aan te pakken.  Groetjes

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie: voor- en nadelen, soorten materialen, prijs en premie

Spouwmuurisolatie is een snelle en goedkope manier om je muren extra te isoleren. Ontdek de voor- en nadelen, soorten isolatiematerialen, prijs en premie.

Lees meer

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Wat is de lambda-waarde van isolatie?

Er zijn verschillende materialen om te isoleren. Het grote verschil zit hem in de lambda-waarde. Wij lijsten de lambda-waarden van isolatie op.

Lees meer

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Buitengevelisolatie: de opties om na te isoleren via je buitenmuur

Koppel een lager verbruik aan een nieuwe look voor je gevel met buitengevelisolatie. Er zijn verschillende manieren om de buitenmuren extra te isoleren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag