Ook holding en zusterberijf in gebreke stellen?

4

Ook holding en zusterberijf in gebreke stellen?

Soofje
Soofje
#Ontwerp · 7 jaren geleden

Mijn algemene aannemer (SOD) betaalt zijn onderaannemers niet meer en gaat mogelijk de faling aanvragen.

Ik ga mijn aannemer in gebreke stellen (tweede maal). De aannemer, met een eigen ondernemingsnummer staat gelinkt aan een zusteronderneming en holding, telkens met een eigen ondernemingsnummer. Heeft het zin om mijn brief ook te richten aan de holding of de zusteronderneming?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Dit zijn afzonderlijke juridische entiteiten. Het is enkel indien bij de faling onregelmatigheden of waarborgen zouden worden vastgesteld waardoor de gelinkte bedrijven mee betrokken worden in de faling. Maar dat is werk voor de curator die de belangen van de schuldeisers zal behartigen.

Het heeft dus geen zijn de gelinkte bedrijven in gebreke te stellen. En waarvoor zou u het SOD bedrijf in gebreke stellen?

Enek het feit dat zij haar onderaannemers niet betaald is geen reden opdat u haar in gebreke moet stellen. Enkel wanneer de contractuele voorwaarden niet meer vervuld worden heeft u een reden.

Waar u wel mee kunt te maken krijgen is dat de onbetaalde onderaannemer zich direct tot de bouwheer wendt voor de betaling van zijn factuur. Die facturen moeten dan bij voorrang betaald worden op de facturen die de hoofdaannemer u zou bezorgen. Maar volg daar zeker de procedure om te vermijden dat u 2x zou moeten betalen. Zodra de faling is uitgesproken kunnen onbetaalde onderaannemers zich niet meer tot de bouwheer wenden maar enkel tot de curator.

0
Soofje
Soofje
1 19 Bouwer
7 jaren geleden

Waarom ik het bedrijf in gebreke zou stellen. Heb al zo een 50.000 euro te veel betaald, de werken liggen stil en de oplevertermijn werd ruimschoots overschreden.

Ik zal maar niet vermelden over welk bedrijf het gaat, want dan verwijdert Livios mijn bericht. Jammer... maar ja, wiens brood men eet...

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
7 jaren geleden

Als je al teveel hebt betaald dat verandert de zaken natuurlijk. Maar als de werken stilliggen en de opleveringstermijn overschreden is een ingebrekestelling wel gerechtvaardigd. Maar wat gaat het opleveren? Het grote probleem waar de SOD-firma mee te kampen heeft is vermoedelijk dat zij al teveel schulden hebben opgebouwd bij hun onderaannemers en zij niemand meer kunnen overhalen om werken in onderaanneming uit te voeren. De onderaannemers zullen ondertussen ook al beseft hebben wat er hun te wachten staat. Gewoonlijk zijn de omvang van de schulden zo groot en anderzijds de Staat die voorrang heeft op het beschikbaar geld dat zij weten dat er voor de schuldeisers niets zal overblijven.

Ondertussen kan je al eens nazien of alles om mbt de Wet Breyne in orde is. Mogelijks heeft het bedrijf niet de nodige formaliteiten vervuld.

Wat moet er nog allemaal gebeuren? In feite is dat de reden waarom ik niet meer met een SOD-formule wil bouwen. Het risico is gewoon te groot.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Hoe controleer je of je huurpand voldoet aan de woningkwaliteitsnormen?

Ontdek de minimale woningkwaliteitsnormen en leer hoe je kan controleren of jouw huurpand voldoet aan deze normen.

Lees meer

3 ontwerpen voor een centrale keuken

3 ontwerpen voor een centrale keuken

De keuken van Thibaud en Sofie is gedateerd. Ze dromen van een open en gezellige leefkeuken. Drie interieurarchitecten maken een ontwerp.

Lees meer

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag