Metalen kelderbalken verroest door vochtprobleem?

2

Metalen kelderbalken verroest door vochtprobleem?

siminchy
siminchy
#Muren · 7 jaren geleden

in de kelder zit ik met metalen verroeste balken die mijn vloer (en dus huis) onderstutten, maar deze zijn sterk verroest. nu zeggen sommigen dat dit niet zo erg is omdat een balk veel roest aanmaakt zonder daarom aangetast te zijn, maar ik maak me toch zorgen

er lijkt in de kelder toch een soort vochtprobleem te blijven waardoor het niet opgelost geraakt of met de tijd zal verergeren. heb voorlopig de balken enkel afgeschuurd, noet niet behandeld

ik zorg wel voor ventilatie in de kelder (open met raam, maar geen extra uitgang achteraan de kelder waar zich vooral het probleem stelt), mijn ketel staat daar ook, maar dan in het voorste stuk vlak naast het raam

voor de ketel zit ik met aan aanvoerpijp van buitenuit , wel een redelijk klein gat (is gesloten systeem) en afvoer via een dakdoorvoer

mijn vragen:

- waar kan het vocht vandaag komen? lijkt mij geen grondvocht? hoewel de vloer wel wat lijkt te schimmelen?  is dat condens? door de kou?  de mortellaag op sommige muren valt er bij over strijken ook zo af...

- welke vochtbehandeling werkt eignelijk het beste? de kelder wil ik bruikbaar maken voor stockage (heb geen zolder of bergplaats) welke oplossing om die kelder dus in orde te stellen

- in hoeverre kunnen die balken nu nog meegaan? ik heb geen architect gevrgd totnogtoe ivm de stevigheid (wel gemaild, maar ze wilden niet eens beloven om me indien nodig met aannemers in contact te brengen om de constructie bij te verstevigen, dus ik zag dat niet meteen zitten, bovendien is het niet evident naar toegang toe, heb enkel een trap via een luik)

fotos erbij

alvst dank voor raad 

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/50724/dscn4501-small.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=e68a1d58e07924f78cd8347551ae3231https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/50724/dscn4497-small.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=b19f5f5005a57d8c02bba67a27870345https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/50724/dscn4235-small.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=8dabf05bc0116f291ef2a2c695c57889https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/50724/dscn4331-small.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=6131d6c8bb6b4019feed3be9940c88cd

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3501 Andere particulier
7 jaren geleden

Haal met een pikhamer alle loszittende schilfers weg. Vervolgens met een roterende staalborstel (best schijfmodel dat op een kleine slijpschijfmachine past) alle overblijvende roest weghalen (stofmasker dragen).

Dan kan je inspecteren wat er nog van de balk overblijft. Het onzichtbare deel is normaliter niet geroest omdat er geen lucht bij kan maar t checken door een paar inkepingen te maken kan geen kwaad. Als nog meer dan de helft/3 vierde overblijft zal je volgens mij zeker geen stabiliteitsprobleem hebben.  Bij twijfel idd een stabiliteitsingenieur ter plaatse laten komen.

Vervolgens verven: grondlagen en afwerklagen (mag mat zijn).  

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aluminium gevelbekleding voor moderne architectuur: prijs, plaatsing en onderhoud

Aluminium gevelbekleding voor moderne architectuur: prijs, plaatsing en onderhoud

Is aluminium gevelbekleding de ideale keuze voor jouw woning? Ontdek alles over de voor- en nadelen, prijs, plaatsing en onderhoud.

Lees meer

Een vochtmeter kopen? Alles wat je moet weten voor een droge woning

Een vochtmeter kopen? Alles wat je moet weten voor een droge woning

Alles wat je moet weten over vochtmeters: gebruik, soorten, nauwkeurigheid en tips voor het kiezen van de juiste vochtmeter.

Lees meer

In de kijker: de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld

In de kijker: de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld

IsoHemp lanceert de eerste recyclagelijn voor hennepbeton ter wereld. Ontdek wat hennepbeton is en waarom het duurzaam en circulair is.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag