Metalen kelderbalken verroest door vochtprobleem?
in de kelder zit ik met metalen verroeste balken die mijn vloer (en dus huis) onderstutten, maar deze zijn sterk verroest. nu zeggen sommigen dat dit niet zo erg is omdat een balk veel roest aanmaakt zonder daarom aangetast te zijn, maar ik maak me toch zorgen
er lijkt in de kelder toch een soort vochtprobleem te blijven waardoor het niet opgelost geraakt of met de tijd zal verergeren. heb voorlopig de balken enkel afgeschuurd, noet niet behandeld
ik zorg wel voor ventilatie in de kelder (open met raam, maar geen extra uitgang achteraan de kelder waar zich vooral het probleem stelt), mijn ketel staat daar ook, maar dan in het voorste stuk vlak naast het raam
voor de ketel zit ik met aan aanvoerpijp van buitenuit , wel een redelijk klein gat (is gesloten systeem) en afvoer via een dakdoorvoer
mijn vragen:
- waar kan het vocht vandaag komen? lijkt mij geen grondvocht? hoewel de vloer wel wat lijkt te schimmelen? is dat condens? door de kou? de mortellaag op sommige muren valt er bij over strijken ook zo af...
- welke vochtbehandeling werkt eignelijk het beste? de kelder wil ik bruikbaar maken voor stockage (heb geen zolder of bergplaats) welke oplossing om die kelder dus in orde te stellen
- in hoeverre kunnen die balken nu nog meegaan? ik heb geen architect gevrgd totnogtoe ivm de stevigheid (wel gemaild, maar ze wilden niet eens beloven om me indien nodig met aannemers in contact te brengen om de constructie bij te verstevigen, dus ik zag dat niet meteen zitten, bovendien is het niet evident naar toegang toe, heb enkel een trap via een luik)
fotos erbij
alvst dank voor raad