Eigenaar in appartement eist van hogere appartementen om leidingen nutsvoorzieningen te verleggen

3

Eigenaar in appartement eist van hogere appartementen om leidingen nutsvoorzieningen te verleggen

ricardo1
ricardo1
#Budget · 6 jaren geleden

Een jaar geleden koopt eigenaar gelijkvloers zijn appartement en merkt  bij het afkappen van bezetting dat waterkeidingen, electriciteit en aardgas en afvoeren via zijn binnenmuren naar kelder gaan. Hij eist dat iedereen via traphal nieuwe leidingen laat leggen, en stelt dat vanaf de tellers alle kosten voor iedereen privé is in plaats van voor de vereniging medeëigenaars.

Het betreft appartement van de jaren 1930,hetwelk voordien café ooit is geweest met bovenbewoning van zelfde eigenaar.

Heeft nieuwe eigenaar het recht om die extra kosten te eisen, en wat als de  bovenwonende eigenaars de middelen niet hebben om die kosten te  betalen?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Mijn eerste reactie is dat die eigenaar dat niet kan eisen. Vooral in kleinere gebouwen zal men leidingen in de muren plaatsen en niet in speciaal daartoe bestemde kokers. Hij heeft het appartement gekocht zoals het is met al zijn gekende en niet gekende toestanden. Hij moet dus ook gedogen dat leidingen en uitrustingen vereist voor een normaal gebruik van de onder en bovenliggende appartementen doorheen zijn appartement lopen. Dit kan in of op de muur zijn. Ook de elektrische leidingen van de buren in vloer en plafond van moet hij gedogen.

Maar zie ook eens in de basisakt wat er daar allemaal instaat.

0
Astrid Clabots - Clabots Advocaten
30 101 Andere professioneel
6 jaren geleden

Geachte

Lijkt mij dat een genuanceerd antwoord op zijn plaats is.

Vele gebouwen, en zeker een gebouw van de jaren '30, zijn vandaag aan grote renovatieingrepen toe. 

Indien die ene eigenaar een goed onderbouwd dossier voorlegt over bijvoorbeeld de noodzaak of het grote

nu van deze werken aan te tonen, zou hij bij een onvoldoende meerderheid wel eens kunnen verzoeken 

aan de Vrederechter om deze beslissing te niet te doen op basis van onrechtmatigheid.

Dat kan, maar is afhankelijk van dossier tot dossier. Bij deze een neutrale reactie.

Astrid CLABOTs

CLABOTS

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Waarom nú het perfecte moment is om te (ver)bouwen

Nu bouwen of renoveren? Profiteer van lagere prijzen, kortere wachttijden en premies vóór de bouwsector weer aantrekt!

Lees meer

Vast of variabel: welk energiecontract kies je dit najaar?

Vast of variabel: welk energiecontract kies je dit najaar?

Energie-expert Maxime Sonkes vertelt welk energiecontract voordeliger is dit najaar. “Je kan tot 700 euro besparen.”

Lees meer

Herfinancieren van lening terug in trek bij gezinnen

Herfinancieren van lening terug in trek bij gezinnen

Is het herfinancieren van je hypothecaire lening nu een goed idee? We vroegen het aan financieel expert Kenneth Vansina.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag