Ik heb in 2009 met een SOD-bedrijf mijn eerste gebouw gerealiseerd. De nadelen kwamen al heel vlug naar boven. Novhtans hadden zij verschillende Awards bekomen in de belgische bouwsector. Bleek dan ook door een andere interpretatie van het contract, er stond een potestatief beding in, dwz dat een voorwaarde moest vervuld worden die enkel het SOD bedrijf kon vervullen. Je kan al met een rechtzaak beginnen vooraleer de eerste steen is gelegd, maar dan stop je beter als je onder die sfeer begint. Door hun lange wachten, de bouwvergunning dreigde te vervallen, was er ondertussen met enkele onderaannemers geen samenwerking meer of waren de materialen niet meer te verkrijgen (keukentoestellen) en worden doodleuk andere aannemers voorgesteld om daar uw keuze te maken. U raadt het: dezelfde aard van keuze of functie bij andere fabrikant of model maar duurder.
Wijzigingen in de eigen keuze waren even dramatisch op vlak van prijzen, dus heel vlug besloten om principieel onze oorspronkelijke keuzes niet meer te wijzigen.
Faling dreigt ook altijd, ook hier, en stoppen de werken, deels niet afgewerkt. Blijkt achteraf dan ook dat het saldo van de nog uit te voeren werken van de grootte-orde is van een extra verkregen korting op meerprijzen in onze keuzes. En een reeks van onbetaalde onderaannemers die geen euro gezien hebben voor hun werk. Mooi gepland, en de curator? Die had enkel oog voor de werven waar nog geld kon opgehaald worden. Schuldvordering ingediend maar nooit een reactie ontvangen. Voor de gewone schuldeisers was er immers geen geld.
En hun verhaal dat zij alles aan gunstiger prijzen kunnen bedingen houdt ook geen steek. Ben nu aan het bouwen met afzonderlijke aannemingen en de prijzen zijn nagenoeg op hetzelfde niveau van 10 jaar terug.
Dus mijn keuze is vlug gemaakt.