Het mag en dat de wet Breyne gevolgd wordt staat ook zo in ons contract vermeld. Ik denk dat sommige SOD's dit gewoon misbruiken om zo de maximale winst te behouden.
Ervaar ik al een lichte terughoudendheid tov SOD-bedrijven?
Ik heb dezelfde bedenking en opzoekingen gedaan. Keuken en badkamer zijn onontbeerlijk voor een gebouw met woonfunctie. Maar een basic onderkastje met spoelbak van 250€ in de keuken voldoet mi alsook een basic lavabo met mengkraan.
Dit als je de bescherming van de wet Breyne wilt blijven behouden.
Nu keuken en badkamerinstallatie situeren zich in de laatste opdrachten. Als u merkt dat er zich hoegenaamd geen financiele problemen stellen die een mogelijke faling in het vooruitzicht stellen, zou ik mij verder niet veel zorgen maken over de wet Breyne. Het is op het moment dat u de keuken en badkamerinstallate door iemand anders laat uitvoeren dat mogelijks de wet breyne niet van toepassing zou kunnen zijn bij faling van het SOD-bedrijf.
De wet breyne waarborgt u de voltooing van uw woning in geval van faling.
Ik heb een offerte laten opmaken door enkele andere keukenbouwers, ook een met exact hetzelfde materiaal (Nolte) en hierdoor heb ik toch een aanvaardbare prijs bekomen (zogezegd met een extra korting van de fabrikant en een commerciele geste van het SOD-bedrijf.
Geen terughoudendheid, ik heb ook nooit gezegd dat alle SOD's correct werken. Mijn standpunt is altijd geweest dat er altijd kaf tussen het koren is. Zowel bij SOD's als bij gewone aannemers en zelfstandigen. De toepassing vande wet Breyne wordt in je contract vermeld. De keuken kan er zonder problemen uit.
De wet Breyne is heel uitgebreid: uitvoeringstermijn, vastegelegde prijzen, bepaalde verplichte contractbepalingen, max voorschot, betalingstermijnen, opleveringen, solvabiliteitswaarborg, schadevergoedingen. Daarnaast los van de wet Breyne is er nog de de tienjarige aansprakelijkheid van aannemers, architecten, bouwfirma’s enz.