Hoe het beste (meeste, snelste) besparen ?

5

Hoe het beste (meeste, snelste) besparen ?

HenryMiller
HenryMiller
#Budget · 6 jaren geleden

Beste lezer

Wij hebben twee jaar geleden een woning gekocht (bouwjaar 1935) en willen deze benoveren. Maar waarmee besparen we nu het snelst en het meest ?

Het dak is reeds geisoleerd met 25 cm rotswol. De keldervloer gaan we ook nog aanpakken.

Verder spreekt iedereen om de buitenmuren te isoleren en altijd wordt het voorbeeld van spouwmuren aangehaald. Die hebben we echter niet dus moet het langs de buitenzijde ? Kost: minstens € 10.000. Levert ons een theoretische besparing van 20 % op ? Voorlopig moeilijk terug te verdienen.

Onze ketel moet ook worden vervangen. Kost: € 5.000. Levert ons een theoretische besparing van 25 % op op onze energiefactuur ? Dit is qua terugverdientijd een haalbare kaart.

Dus ? Wat als eerste ? Rekening houdend met terugverdientijd ?

Ik hoor graag het antwoord.

Vriendelijke groeten

Henry Miller

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
6 jaren geleden

Hoeveel betaal je per jaar aan energie ?  

Als het nog volsteense buitenmuren zijn zonder spouw dan denk ik dat je daar best mee begint doch ws zal je ook moeten injecteren of onderkappen (da s best).  Als alternatief kan je binnen met geïsoleerde binnenwanden werken doch dan verlies je binnenruimte.

Hou er rekening mee dat als het huis niet volledig onderkelderd is en er nog vloeren in volle grond liggen dat dit na het isoleren de koudste plek wordt waarop vocht zal condenseren.  

Het is nuttig om een expert naar het huis te laten kopen kijken want isoleren  is niet alleen isoleren maar ook koudebruggen vermijden/wegwerken en ventileren.

PS  Tenzij je een ”antieke” stookketel hebt zal je veel minder dan 25% besparen door een nieuwe te plaatsen.  Kijk in je laatste onderhoudsrapport wat het rendement is van je oude ketel.  Meestal is vervanging voor ie versleten is economisch niet rendabel.  Vandaar de startvraag over de grootte van je jaarlijks verbruik.

0
HenryMiller
HenryMiller
1 16 Verbouwer
6 jaren geleden

Beste Kris M

Bedankt voor je reactie. 

We verbruikten afgelopen periode 29.442 kWh (€ 1289) gas.

De buitenmuur die voor isolatie in aanmerking komt heeft een spouw maar die is dermate vervuild dat het geen goed idee is om die te vullen.

Binnen isoleren raden 'de experten' af: plafonds/vloeren verdieping zijn houten roostering dus als ik langs binnen isoleer, worden de uiteinden van die houten balken automatisch koudebruggen met eventuele rotting etc als gevolg. Dus geen optie ? Binnenruimte verliezen is geen probleem want ruimte hebben we genoeg.

Onderkappen / injecteren ? Omdat we opstijgend vocht gaan krijgen ?

Huis is inderdaad maar stukje onderkelderd. De rest van de vloer ligt op volle grond maar bij een latere vervanging van onze ketel, kiezen we heel waarschijnlijk toch voor vloerverwarming.

En over het punt van experten: daar maak ik heel veel voorbehoud voor. Om maar een voorbeeld te geven: ik wilde dus initieel de spouwmuur laten vullen (snelste en goedkoopste oplossing qua isolatie). De eerste 'expert' die kwam zei zonder verpinken dat het kon én met volledige dikte om in aanmerking te komen voor premies. De tweede zei dat het kon maar dat de dikte niet erg groot ging zijn. De derde tenslotte vond dat het niet kon wegens vervuilde spouw. Een kennis van me antwoordde dan weer dat hij het had laten doen, ook met een oude spouw die vervuild was en dat hij na 8 jaar nog steeds geen problemen had ondervonden. Tot daar dus 'de experten'.

Toen we het huis kochten en de ketel lieten nakijken, stelde de onderhoudsman vast dat die nog op 90 % draaide. Dus 25% besparen lijkt me niet aannemelijk.

Vriendelijke groeten

Henry Miller

0
Architect Dirk Verbeeck
Architect Dirk Verbeeck
4 16 Architect
6 jaren geleden

Door eerst de isolatie-ingrepen uit te voeren ga je je warmtebehoefte naar beneden halen. De nieuwe installatie CV wordt dan gedimensioneerd op die nieuwe warmtebehoefte. Als je de volgorde omdraait gaat de nieuwe ketel overgedimensioneerd zijn en overgedimensioneerde ketels werken minder efficiënt en energiezuinig.

Ga bij de aanpassing van de CV-installatie uit van een laag-temperatuur systeem. Zo'n laag-temperatuursysteem kan aangestuurd worden met een warmtepomp. Als dat budgettair nu niet haalbaar is kun je bij de volgende vervanging van de CV-ketel die warmtepomp terug in overweging nemen. Aardgas blijft een fossiele brandstof met CO2 productie tot gevolg en is een aflopend verhaal.

In elke provincie heb je een provinciaal steunpunt duurzaam bouwen waar je onafhankelijk advies kunt krijgen.

www.energiesparen.be/provinciale-steunpunten-duurzaam-wonen-en-bouwen

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Men spreekt altijd van de terugverdientijd om te beslissen of men al dan niet gaat isoleren en met

hoeveel cm dikte. Nochtans is dit een achterhaalde redenering. Men spreekt nu eerder van een maat-

schappelijke noodzaak. Dus niet meer vrijblijvend of afhankelijk van een bepaald financiëel rendement.

De Vlaamse regering werkt nu aan een woningisolatienorm 2050 waarbij de EPB-regelgeving 2015 gehanteerd wordt voor alle woningen!

Dus als je uw woning goed wil isoleren doe dit minimaal volgens de EPB 2015. 

Voor uw buitenmuren betekent dit 14cm EPS-isolatie met crepie of steenstrips. 

Kelder / kruipruimte / plafond garage : 10 tot 12 cm PUR

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Een huis kopen: met deze formules hou je het betaalbaar

Een huis kopen: met deze formules hou je het betaalbaar

Kandidaat-kopers staan voor heuse uitdagingen, want hoe blijft een huis kopen nog betaalbaar? Ontdek alternatieven zoals lijfrente en huurkoop.

Lees meer

Welke lening om je woning te renoveren? VEKA lanceert de Kredietzoeker

Welke lening om je woning te renoveren? VEKA lanceert de Kredietzoeker

Ontdek hoe de Kredietzoeker van VEKA je helpt de beste lening te vinden voor je woningrenovatie. Krijg eenvoudig en snel inzicht in je kredietopties.

Lees meer

Dit zijn de duurste huizen en appartementen van 2024

Dit zijn de duurste huizen en appartementen van 2024

Benieuwd naar het duurste huis van 2024? En welke wijken het meest gegeerd zijn door huizenjagers? Immoweb deelt haar cijfers.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag