@Iceberg.
Tot zover ik zie heb ik nooit gesproken over "gezond D-systeem".
Dat is iets dat je er zelf bijverzint.
Ik sprak ook over plaatsing van mogelijke toevoer en afvoer en de wettelijke normen die gelden.
Je weet wel... die richtlijnen die niet enkel spreken over hoe ver ze van elkaar staan maar ook op welke minimum-hoogte en afstand van mogelijke schouwen en dergelijke ze moeten staan.
Een beetje vakman kijkt ook al eens buiten bij de buren hoe hun schouwen ed.. liggen.
100% zeker dat dit al veel van de klachten tegengaat... maar ja.
Verder zijn er ook veel mogelijkheden en opties qua C-systemen en D-systemen en gebruikte materialen. Aangezien de aard van dit forum, alsook nazicht naar de gebruikers, denk ik dat het veilig te stellen is dat ik algemeen kan antwoorden naar residentieele woningbouw en niet naar speciale projecten zoals ziekenhuizen.
Tenzij je echt dolgraag je gelijk wilt halen door zaken er bij te nemen die "hier" niet ter zake doen.
Daarvoor kan je beter terecht op de opmerkingen pagina van "Het laatste nieuws".
Verder is de algemene definitie van een C-systeem dat lucht mechanisch afgevoerd dient te worden.
Als je mij kan vertellen hoe lucht natuurlijk binnen komt zonder gebruik van ventilatieopeningen zou dat wel heel mooi zijn.
Als je een c-systeem hebt zonder roosters zou dit betekenen dat je huis een tochtgat is en niet deftig luchtdicht.
Als je mij zegt dat je via een andere motor lucht inblaast dan vertel ik je meteen dat je een D-systeem hebt zonder WTW.
Make my day.