34

Luchtvochtigheid in nieuwbouwwoning

Yvoir
Yvoir
#Ventilatie · 6 jaren geleden

Wij hebben een nieuwbouw van 2014 met ventilate c+. In de winter is de luchtvochtigheid in ons huis echter veel te laag.

Probleem is dat bij gebruik van luchtbevochtigers onze ventilatie dit detecteerd als zijnde vocht en harder gaat afzuigen. 

Hierdoor verliest de bevochtiger zijn functie. 

Wij hebben overal vloerverwarming dus waterbakje aan kachel is ook niet mogelijk. 

Wat nu? 

Alle reacties

0
Iceberg
Iceberg
16 172 Andere particulier
6 jaren geleden

Interessant diagram.

wist niet dat er onder 40%RF nog zo’n behagelijke zone lag

0
ID_DIM
ID_DIM
20 131 Andere professioneel
6 jaren geleden

@Iceberg.

Tot zover ik zie heb ik nooit gesproken over "gezond D-systeem".
Dat is iets dat je er zelf bijverzint.

Ik sprak ook over plaatsing van mogelijke toevoer en afvoer en de wettelijke normen die gelden.
Je weet wel... die richtlijnen die niet enkel spreken over hoe ver ze van elkaar staan maar ook op welke minimum-hoogte en afstand van mogelijke schouwen en dergelijke ze moeten staan.
Een beetje vakman kijkt ook al eens buiten bij de buren hoe hun schouwen ed.. liggen.
100% zeker dat dit al veel van de klachten tegengaat... maar ja.

Verder zijn er ook veel mogelijkheden en opties qua C-systemen en D-systemen en gebruikte materialen. Aangezien de aard van dit forum, alsook nazicht naar de gebruikers, denk ik dat het veilig te stellen is dat ik algemeen kan antwoorden naar residentieele woningbouw en niet naar speciale projecten zoals ziekenhuizen.

Tenzij je echt dolgraag je gelijk wilt halen door zaken er bij te nemen die "hier" niet ter zake doen.
Daarvoor kan je beter terecht op de opmerkingen pagina van "Het laatste nieuws".

Verder is de algemene definitie van een C-systeem dat lucht mechanisch afgevoerd dient te worden.
Als je mij kan vertellen hoe lucht natuurlijk binnen komt zonder gebruik van ventilatieopeningen zou dat wel heel mooi zijn.

Als je een c-systeem hebt zonder roosters zou dit betekenen dat je huis een tochtgat is en niet deftig luchtdicht.
Als je mij zegt dat je via een andere motor lucht inblaast dan vertel ik je meteen dat je een D-systeem hebt zonder WTW.

Make my day.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

@Iceberg.

....
Ik sprak ook over plaatsing van mogelijke toevoer en afvoer en de wettelijke normen die gelden.
....

Er zijn geen wettelijke normen, alleen oude richtlijnen van de WTCB en het is af te vragen of deze nog actueel zijn met de ervaring die er nu al bestaat.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Ventilatiesysteem C of D: welk systeem past het best bij jouw woning?

Ventilatiesysteem C of D: welk systeem past het best bij jouw woning?

Ontdek de verschillen tussen ventilatiesysteem C en D. Vergelijk de werking, prijs, verbruik en comfort om de juiste keuze te maken.

Lees meer

De ventilatie uitzetten in de winter: een slecht idee?

De ventilatie uitzetten in de winter: een slecht idee?

Je ventilatiesysteem uitschakelen om te vermijden dat er te veel koude lucht binnenkomt. Is dat wel een goed idee?

Lees meer

Heeft jouw woning een gezond binnenklimaat? Zo zorg je voor gezonde lucht

Heeft jouw woning een gezond binnenklimaat? Zo zorg je voor gezonde lucht

Een gezond binnenklimaat met frisse lucht is essentieel voor je gezondheid. Maar hoe herken je een gezonde woning? Ontdek het in dit artikel.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag