Onderhoud zonneboiler Belisol
Sinds 2013 hebben wij een zonneboiler installatie van Belisol in gebruik, type Ecosol. Deze bestaat uit 3 collectoren en een boiler van 300L met 3 kringen: de zonnecollectoren, een elektrische weerstand en een kring via de CV-ketel.
Zodra de overheid de subsidies voor de installatie van zonneboiler afschafte, heeft Belisol deze activiteit ook meteen afgestoten, waardoor wij nu dus zonder enige support zitten. Kan iemand uit het forum mij een vakman aanraden die deze Belisol systemen kent?
Concreet heb ik 3 vragen:
1) de installatie heeft nog nooit een onderhoud gekregen. Nu, ik meen mij te herinneren dat de boiler is uitgerust met een titanium anode, en dat deze geen onderhoud/vervanging vergt. Klopt dit?
2) de boiler is voortdurend aan het naverwarmen via de elektrische weerstand, waardoor wij (ondanks onze pv-installatie) ook nog een behoorlijk hoge elektriciteitsfactuur hebben. De naverwarming gebeurt nooit via de CV-ketel. Kan dit programmatorisch aangepast worden, of kan de elektrische weerstand eenvoudigweg afgeschakeld worden waardoor het systeem “geforceerd” wordt om de CV-naverwarming te gebruiken?
3) indien ik simpelweg de stekker van het zonneboiler systeem zou uittrekken, ga ik dan nog steeds sanitair warm water hebben, of “weet” de CV-ketel dan niet dat hij de boiler vh zonnecollectorsysteem moet opwarmen?
Ik woon in de regio Leuven-Tienen
Alvast bedankt voor jullie reacties.