Graag advies ivm plaatsen van zonnecollectoren.
Mijn sanitair warm water (SWW) boiler is defect na 19 jaren dienst.
Omdat dit het nodig breek en buizen werk met zich mee brengt om terug SWW te hebben, overweeg ik om gelijktijdig een zonnecollector op het dak te leggen.
Vrijstaande woning bouwjaar woning 1999, twee bouwlagen,
beneden : inkom, douche/wc, woonkamer, keuken, berging
op verdiep : nachthal, badkamer, 4 slaapkamers
op zolder : technische ruimte.
Beneden : vloerisolatie (6 cm PUR) met daarop vloerverwarming, verder heeft ieder lokaal nog een radiator.
Op verdiep : vloerisolatie (6 cm PUR) met vloerverwarming enkel in de badkamer, ook hier heeft ieder lokaal zijn eigen radiator.
Op zolder : 5 cm glaswol mat op zoldervloer, schuin dak langs 3 zijden geïsoleerd, echter technische ruimte is heeft (nog) geen dakisolatie.
Overal dubbel isolerend glas (super isolerend glas uit 1999 U = 1.1 ?)
Spouwmuur met blauwe isolatie plaat (3 cm) en isolerende snelbouw (Thermobloc)
Condensatie gaswandketel, los staande 200 liter SWW boiler met driewegsklep en voorrangsregeling, hydraulische fles gevolgd door twee pompgroepen, één voor vloerverwarming en één voor de radiatoren. Radiatoren uitgerust met thermostatische kranen.
De radiatoren werden bewust groter gekozen (20% meer afgifte vermogen ?) om op een lagere temperatuur te kunnen stoken.
Buitentemperatuur voeler en temperatuurvoelers op vertrek en retour water samen met een Danfoss ECL Comfort 300 regeling.
In de keuken een afzonderlijke elektrische boiler 10 liter.
ketel temperatuur verwarmingswater = 50°C, boiler water = 45°C
vertrek temperatuur vloerverwarming = 35°C
In de winter vloerverwarming aan, in het tussenseizoen enkel radiatoren. kamertemperatuur beneden 22 à 24 °C, kamertemperatuur boven 21°C (studerende kinderen).
Werkelijk aardgas verbruik voor verwarming en SWW
jan 2016 tot jan 2017 : 37 734 kWh
jan 2017 tot jan 2018 : 33 889 kWh
Op basis van het waterverbruik (330 liter/dag) schat ik dat 12% van de aardgas energie inhoud gebruikt wordt voor productie van SWW. (waterdebiet 118 liter/dag bij een opwarming delta T = 40°C)
De afgelopen week (18 tot 27 december 2018) was het redelijk koud (5-8 °C overdag). Gedurende die 9 dagen werd er 117 m³ (hoogcalorisch) gas verbruikt. Dit zou overeenkomen met (117 m³ x 11.53 kWh * m-3 / 216 uur).
Als ik een hoeveelheid water wil opwarmen en als buffer gebruiken om 48 uur te kunnen overbruggen
Heb ik volgende hoeveelheid energie nodig : 6.2 kW x 48 uur =
Als ik op de website van kijk kom ik onderstaande zonnecollector tegen. https://www.consolar.de/produkte/kollektorenmodule/roehrenkollektoren_tubo_ii_c_t.html
In een winterperiode waarbij de zon slechts 6 uur / dag aanwezig is en ik een instralingsvermogen heb van 50%,
zou één paneel per dag volgende hoeveelheid energie leveren : 0.65 kW/paneel x 50% x 6 uur = 1.95 kWh
Om mijn buffervat (297.6 kWh) op te warmen met 1.95 kWh per paneel heb ik 297.6 / 1.95 = 153 panelen nodig wat overeenkomst met een oppervlakte van 187 m² .
Dit lijkt me hallucinant veel, waar loopt mijn berekening mis ?