Zonnepanelen op oost/westgericht zadeldak
1) Me laten vertellen dat zonnepanelen op een oost en west gericht dak beter renderen omdat de zon erop schijnt op de momenten dat je het nodig hebt. Klopt dit?
2) Zouden 7 + 7 (4 boven, 3 onder) geplaatst worden op een zadeldak van 45 à 50° helling dat dwars op een ander zadeldak aansluit. Echter de nok van het andere dak is 1m60 hoger. Als de zon in het zuiden staat, maar onvoldoende hoog, zal er dus enige schaduw op het laagste dak vallen. De zonnepanelen zouden zo ver mogelijk naar het uiteinde van het dak geplaatst worden, zodat ze zoveel mogelijk zon krijgen. Op het moment dat de zon in het oosten of westen staat valt er geen schaduw op. (zie ook vraag 1)
De lengte van de nok van het dak waarop ze komen is 7m. De panelen zijn 1m breed, dus ze zouden op de laatste 4 à 4,5 m gelegd worden. Heeft dit zin? Bestaat er een manier om te berekenen tot waar die schaduw gaat vallen op eender welk moment van het jaar? Gewoon kijken hoe de zon valt, kan niet want het gaat vooralsnog om een plan op tekening. :-)
Een bekende zelfbouwfirma waarmee we deze zouden plaatsen raadt het me niet af mits we ze zover mogelijk leggen. Een bekende zonnepanelenplaatser raadt het me af. Het is niet de bedoeling om zoveel mogelijk elektriciteit te produceren adhv zonnepanelen maar ook niet om geld weg te smijten.