4

Schouw isoleren

Paul415
Paul415
#Isolatie · 6 jaren geleden

We hebben in de leefruimte een inbouwkachel staan die we al jaren niet meer gebruiken. Ondanks dat de schouwklep dicht staat heb ik de indruk dat er nog steeds veel warme lucht langs de schouw verdwijnd. Zou het nuttig zijn om de schouw bovenaan dicht te maken met een dikke isolatieplaat?

Alle reacties

0
Carl Vandecasteele
Carl Vandecasteele
78 736 Verbouwer
6 jaren geleden

uiteraard diende zo'n klep om de toevoer grof te regelen en is nooit helemaal (lucht)dicht .
Hetzelfde voor de deuren en asschuif en luchtregelgaten van de cassette.
Bedenk dan dat een schouw gemaakt is om trek uit te oefenen voor de verbranding en je hebt naast koudestroom wat je voelt ook een enorme koudebrug die doorheen heel uw woning steekt...
bovenaan dicht maken met een dikke isolatieplaat (bvb in XPS: waterbestendig): daarover hoef je niet te twijfelen...

0
Bruno 9308
Bruno 9308
12 55 Andere particulier
6 jaren geleden

En een duidelijke nota in je kachel leggen over wat je gedaan hebt zodat jij of de volgende eigenaar die kachel niet meer aansteekt vooraleer de schoorsteen weer vrij gemaakt is.

0
Bell Construct
Bell Construct
0 3 Andere professioneel
6 jaren geleden

Beste Paul ,

Goed idee maar ik zou ze  boven ook waterdicht maken en de opening in je leefruimte ook dichtmaken

met wat isolatie !

Mvg

Bell imo

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Isoleren in de zomer: slimme zet voor een lagere energiefactuur in de winter

Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag