6

Juridische procedures

Sloefke
Sloefke
#Regelgeving · 6 jaren geleden

Ik kocht een woning maar daar bleek een juridisch geschil te zijn geweest tussen de 2 vorige eigenaars moet de makelaar dit aan mij gemeld hebben? Want het probleem is nog steeds aanwezig maar dit wist ik niet. 

Alle reacties

0
Nick 61
Nick 61
222 1632 Andere professioneel
6 jaren geleden

Een verborgen gebrek?

0
Astrid Clabots - Clabots Advocaten
30 101 Andere professioneel
6 jaren geleden

Geachte

Waarover gaat de procedure ?

Astrid CLABOTS

CLABOTS

0
Sloefke
Sloefke
1 47 Andere particulier
6 jaren geleden

Beste 

Het gaat om waterinfiltraties. De eigenaar voor hem had die kelder uitgegraven maar dat wist ik niet. Was voordien een kruipkelder. Ze verkopen mij die woning met een kleine vochtinfiltratie ter hoogte vd kelder. Wat ik merkte waren de salpeterzuren die aanwezig waren maar volgens de makelaar was dit geen probleem. Nu blijkt daar een cementering tegen gezet die de druk vh water niet kan tegenhouden. Het grondwaterpeil blijft mager doordat ik nog een pomp heb bijgestoken. Ja er is nog een kleinere kelder wel ee kruipkelder met pomp en ik heb ééntje bijgestoken omdat ik dacht dat daarmee het probleem zou opgelost zijn maar nee uit onderzoek dat ik via de verzekering heb laten doen gaat het om laterale infiltraties. We hebben de cementlaag een stuk verwijderd om te zien wat er was omdat muren nat bleven. Grote gaten in de keldermuur. Nu heb ik op de kaart gekeken of mijn huis in overstromingsgebied ligt dat niet maar ik woon in een doodlopend straatje dat naar beneden loopt. Volgens die geo kaart ligt wel de rest vd straat in effectief of mogelijk overstromingsgebied. Dus was het dan wel verstandig om die kelder te verlagen? Is het niet zo indien men een ruimte verandert voor andere doeleinde dan daarvoor was met als gevolg dat men de woning daarmee in gevaar brengt en er was een dagvaarding op geweest dat de makelaar dit moet gezegd hebben maar ook in de publiciteit en de overeenkomst vermelden? Ook de notaris die dit had moeten vermelden in authentieke akte? Heb dat gelezen op een forum vd ruimtelijke ordening 

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
6 jaren geleden

Het uitgraven van een kruipkelder tot kelder vereist een bouwvergunning want er wordt aan de stabiliteit van de woning geraakt.  

Als er in de akte geen melding gemaakt wordt van bouwovertredingen dan heb je mogelijks al een startpunt om te procederen.  

Zelf zou k een expert laten komen om een stabiliteitsanalyse te doen en je te laten adviseren of procederen zin heeft.  Maw wat ga je vorderen bij de verkoper?   Dergelijke eenzijdige expertises worden door de rechter weliswaar normaliter niet weerhouden - hij stelt zelf een door u voor te schieten gerechtsexpert aan - doch kan je toelaten je eis correct te formuleren.  

Dat de verkoper met hetzelfde probleem zit is zijn probleem en daarvoor moet hij maar op zijn beurt procederen.  

0
Sloefke
Sloefke
1 47 Andere particulier
6 jaren geleden

Dank u ga ik zeker doen 😊

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vlaamse regering deelt kortingsbon uit van 250 euro voor energiezuinige elektro

Vlaamse regering deelt kortingsbon uit van 250 euro voor energiezuinige elektro

Sinds oktober 2024 heeft 1 op 3 huishoudens recht op een Fluvius kortingsbon van 250 euro voor de aanschaf van energiezuinige elektro.

Lees meer

Synergrid versoepelt regelgeving en maakt installatie stekkerbatterij eenvoudiger

Synergrid versoepelt regelgeving en maakt installatie stekkerbatterij eenvoudiger

Sinds 15 oktober is het eenvoudiger om stekkerbatterijen te plaatsen. Expert Dirk Van Evercooren legt uit waarom je geen elektricien meer nodig hebt.

Lees meer

Nieuwe regels voor (ver)huren in Vlaanderen vanaf 2025

Nieuwe regels voor (ver)huren in Vlaanderen vanaf 2025

In 2025 komen er nieuwe regels om te (ver)huren in Vlaanderen. Ontdek de wijzigingen voor indexering, belastingen en sociale verhuur.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag