19

Zonnepanelen met digitale teller

SURFINIA
SURFINIA
#Hernieuwbare energie · 6 jaren geleden

Dag

Ik heb momenteel sinds Augustus 2018 mijn zonnepanelen 10 jaar.Heb al 10 jaar genoten van de voordelen met een terugdraaiende teller Wat als ze een digitale meter plaatsen op dit ogenblik.Kan iemand mij dat simpel en duidelijk eens uitleggen?Ben ik juist als ik zeg dat ik nog 15 jaar kan genieten van een terugdraaiende teller ook al is hij digitaal?

Alle reacties

0
jean1986
jean1986
11 60 Andere professioneel
6 jaren geleden

Ikzelf heb zojuist in mijn nieuwbouw 5225kw aan zonnepanelen laten plaatsen+lucht/water warmtepomp.

Indien ik afstand moet doen van mijn analoge meter en dus niet meer terug kan draaien, zal dit 100% zeker een negatieve invloed hebben op mijn jaarfactuur.

In de winter heb ik een hoog verbruik (verwarming met warrmtepomp) maar zeer weinig opbrengst van mijn zonnepanelen. In de zomer heb ik dan een overvloed aan stroom. Gevolg is dat ik mijn stroom in de winter veel duurder terug moet kopen. Ik ben geen wiskundige, maar 1+1= 2.

Nu zonnepanelen plaatsen (ook in combinatie met lucht/water warmtepomp) is naar mijn mening niet rendabel meer. Als ik dit eerder had geweten had ik de investeringen niet gedaan. 

Investeren in alternatieve en groene energie word door onze regering keihard afgestraft. Zelf zijn ze niet in staat om het land van "propere" energie te voorzien (ook kerncentrales zijn rotversleten en eigenlijk een schande dat deze nog in gebruik zijn)  maar een particulier die milieubewust en duurzaam investeerd, mag 2x langs de kassa passeren.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

@Jean1986

Jouw digitale meter zal sowieso 2 meterstanden geven:

1. hetgene wat je van het net afgehaald hebt

2. hetgene wat je aan het net hebt afgegeven van je zonnepanelen.

De factuur zal zijn gedurende 15 jaar na de plaatsing van de zonnepanelen 1. - 2. + het prosumententarief of in een later stadium het capaciteitstarief (wat je ook zonder zonnepanelen zou moeten betalen) en dan valt het prosumententarief ook weg. 

Dus voor jou verandert er niets gedurende de 15 jaar na plaatsing van je zonnepanelen, met de nieuwe digitale meter als je ervoor kiest om volgens de hedendaagse methode afgerekend te worden. Maar ik denk niet dat je over je keuze (afrekenen volgens oude methode) zal twijfelen.

Voor de vroege investeerders van zonnepanelen (zoals ik in 2009 voor mijn woning) is de datum wanneer de afrekeningsmethode vervalt (15 jaar na plaatsing) relatief dicht bij. Ik heb bvb. ook nog op een andere woning oude zonnepanelen van 1999 en 2003 liggen en die zullen sowieso in de nieuwe methode vallen. En daar is een oplossing voor via de lokale opslag van batterijen. Zelfs hiervoor heb ik geen schrik dat ik verlies zal doen t.o.v. de oude methode. Het zal een bijkomende investering zijn die zich afschrijft t.o.v. een zekere kost die ik toch ook zou moeten betalen in de toekomst. Het grote verschil tussen mijn woning en de andere woning is dat ik mijn woning verwarm met een warmtepomp, waardoor ik overproductie van de zonnepanelen zal moeten veroorzaken en in een grotere opslag zal moeten investeren dan de andere woning waar ik een relatief kleine opslag zal nodig hebben omdat deze nog verwarmd wordt met aardgas. Dit zal voor deze 2e woning in de toekomst ook veranderen van gas naar warmtenet(?), warmtepomp of naar waterstofopslag met waterstofbrander, afhankelijk van de technisch evoluties en de financiële afweging.

En vergeet niet: energie is niet gratis, groene energie is dus ook niet het synoniem van gratis en blauwe energie (= elektriciteit), afkomstig of niet uit groene opwekking, is het duurst. Daarom heb ik ook naast mijn warmtepomp een zonne thermisch systeem (zonnebuffer) staan die ongeveer 10%  van mijn warmte voor verwarming en 75% van mijn SWW levert. 

Maar jij moet je niet druk maken, voor jou verandert er niets in de manier van afrekenen.

0
eekhoorn
eekhoorn
0 3 Andere particulier
6 jaren geleden

mijn eerste panelen zijn geplaatst in 2010,

de volgende in 2013

Wanneer moet ik dan in het nieuwe systeem?

Of toch een pelletkachel ipv. een warmtepomp, en de panelen halveren..

Of hopen dat een er binnen 5 jaar een goede batterij is (en betaalbaar)

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

Je zal dan je GSC tellers moeten doorgeven vanaf 2025 en enkel de GSC teller van 2013 zal verder worden afgetrokken volgens de oude methode tot 2028. De GSC teller van 2010 zal dan vanaf 2025 worden behandeld volgens de neuwe methode. Dus bij de installatie van de digitale meter (vanaf 2019) verandert er niets voor jou t.o.v. vandaag met de nieuwe wetgeving die door het Vlaams parlement is goedgekeurd.

In ieder geval is het een slecht idee om uw warmtepomp door een pelletkachel te vervangen als je weet dat ten laatste in 2050 alle energieopwekking voor huizen CO2 vrij moet zijn. Een pelletkachel kan CO2 neutraal zijn door de aankoop van uw pellets met certificaat, maar dit is helemaal niet CO2 vrij en zal dus niet meer voldoen ten laatste in 2050 (kan ook vroeger).

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
6 jaren geleden

Ik geloof nooit dat de groene meter zal gebruikt worden om uw verbruik te bepalen. Alleen de officiele EANDIS meters zijn toegelaten.

Als de belofte wordt gehouden dat de eerste 15 jaar geen nadeel voor de klant mag zijn door de digitale meter, vermoed ik dat tot de laatst geplaatste installatie 15 jaar is, de compensatie zal gebruikt worden.

Het idee dat je nu nog CO2 producerende verwarming zou plaatsen vind ik niet aanvaardbaar. Bomen kappen en verwerken naar pellets en deze dan verbranden is helemaal niet CO2 neutraal.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

De groene meter is een officiële meter die nu al gebruikt wordt door Fluvius voor het uitbetalen van de GSC's. Deze meter is een officiële meter warvan de karakteristieken bij wet zijn vastgelegd. Fluvius heeft ook door het Vlaams decreet de mogelijkheid om deze meterstanden te controleren en op te nemen. Fluvius doet dit nu al bij meterstandaangiftes die verdacht hoog lijken. Ik zie geen enkel reden waarom deze meters niet mogen gebruikt worden om een kostenverdeling te doen voor de facturatie.

Pellets met certificaat zijn gemaakt van hout van bomen die herbeplant worden. Daarom worden gecertificeerde pellets wereldwijd beschouwd als CO2 neutraal. Natuurlijk zal er CO2 vrijkomen bij verbranding en daarom zijn pellets niet CO2 vrij. Tegen 2050 moet al onze energie die we gebruiken in de private, gemeenschappelijke en voor een groot deel ook de industriële omgeving volledig CO2 vrij zijn. Daarom is het geen goed idee om nu voor de lange termijn nog te investeren in energie die CO2 uitstoot. Een pelletkachel, hoewel deze CO2 neutraal kan zijn,  is een lange termijn investering en dus  moet je goed nadenken of je hierin nog wil investerren.

0
jean1986
jean1986
11 60 Andere professioneel
6 jaren geleden

Zelfs met de huide prosumentenbelasting is het een 10jaren plan voor ik mijn huidige investering zal terug verdiend hebben. Op jaarbasis betaal ik hiervoor een 400€. Voor dit bedrag kan ik al een hoop Elektriciteit verbruiken. hopelijk blijf ik dan nog bespaard van een defecte omvormer, defect aan warmtepomp...... Als de regering op termijn zijn visie zal doortrekken, zal volgens mij het volgende gebeuren:

-Particulieren gaan niet meer investeren in duurzame/groene/schone ernergie wegens de hoge kostprijs en de eindeloze terugverdientijd.

-Mensen die toch de investering doen, zullen in de zomer opzettelijk meer stroom gaan verbruiken, waarom zou je deze op het net zetten? vergoeding hiervoor is nihil en word vervolgens doorverkocht (zo goed als 100% verlies dus).

Ik begrijp de huidige visie absoluut niet.

Waar je ook in investeerd, betalen doe je!

0
eekhoorn
eekhoorn
0 3 Andere particulier
6 jaren geleden

- betreffende een pelletkachel; als die nog 30 jaar mag meegaan,

dan zie ik nog dat als een mogelijke investering.

- mensen met warmtepomp en overproduktie in de zomer, die gaan inverteren en extra verbruiken om te koelen, ipv gratis op het net te zetten...

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Zonnepanelen plaatsen: oriëntatie, hellingsgraad en andere aandachtspunten

Wat zijn de aandachtspunten als je zonnepanelen wil plaatsen? Lees meer over de oriëntatie, hellingsgraad en of je een vergunning nodig hebt.

Lees meer

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Koelen met een warmtepomp: werking, soorten, prijs en veelgestelde vragen

Actieve vs. passieve koeling, werking, soorten, gebruikskost en de prijs van koelen met een warmtepomp: Livios zet alles voor jou op een rijtje

Lees meer

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Warmtepomp: van werking en soorten tot onderhoud en prijs

Is een warmtepomp een slimme keuze om je woning te verwarmen? Ontdek meer over de werking, het onderhoud en de prijs van een warmtepomp.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag