@Jean1986
Jouw digitale meter zal sowieso 2 meterstanden geven:
1. hetgene wat je van het net afgehaald hebt
2. hetgene wat je aan het net hebt afgegeven van je zonnepanelen.
De factuur zal zijn gedurende 15 jaar na de plaatsing van de zonnepanelen 1. - 2. + het prosumententarief of in een later stadium het capaciteitstarief (wat je ook zonder zonnepanelen zou moeten betalen) en dan valt het prosumententarief ook weg.
Dus voor jou verandert er niets gedurende de 15 jaar na plaatsing van je zonnepanelen, met de nieuwe digitale meter als je ervoor kiest om volgens de hedendaagse methode afgerekend te worden. Maar ik denk niet dat je over je keuze (afrekenen volgens oude methode) zal twijfelen.
Voor de vroege investeerders van zonnepanelen (zoals ik in 2009 voor mijn woning) is de datum wanneer de afrekeningsmethode vervalt (15 jaar na plaatsing) relatief dicht bij. Ik heb bvb. ook nog op een andere woning oude zonnepanelen van 1999 en 2003 liggen en die zullen sowieso in de nieuwe methode vallen. En daar is een oplossing voor via de lokale opslag van batterijen. Zelfs hiervoor heb ik geen schrik dat ik verlies zal doen t.o.v. de oude methode. Het zal een bijkomende investering zijn die zich afschrijft t.o.v. een zekere kost die ik toch ook zou moeten betalen in de toekomst. Het grote verschil tussen mijn woning en de andere woning is dat ik mijn woning verwarm met een warmtepomp, waardoor ik overproductie van de zonnepanelen zal moeten veroorzaken en in een grotere opslag zal moeten investeren dan de andere woning waar ik een relatief kleine opslag zal nodig hebben omdat deze nog verwarmd wordt met aardgas. Dit zal voor deze 2e woning in de toekomst ook veranderen van gas naar warmtenet(?), warmtepomp of naar waterstofopslag met waterstofbrander, afhankelijk van de technisch evoluties en de financiële afweging.
En vergeet niet: energie is niet gratis, groene energie is dus ook niet het synoniem van gratis en blauwe energie (= elektriciteit), afkomstig of niet uit groene opwekking, is het duurst. Daarom heb ik ook naast mijn warmtepomp een zonne thermisch systeem (zonnebuffer) staan die ongeveer 10% van mijn warmte voor verwarming en 75% van mijn SWW levert.
Maar jij moet je niet druk maken, voor jou verandert er niets in de manier van afrekenen.