Combinatie vloerverwarming en klassieke radiatoren
Wij hebben al bijna 20 jaar gewone radiatoren op een mazoutbrander die water warmt tot 80 graden als er warmte gevraagd wordt. Nu gaan we de voer opbreken en isoleren en ik dacht van de gelegenheid gebruik te maken om ook gelijk maar vloerverwarming te plaatsen maar liefst aangesloten op mijn huidige mazoutbrander. Dat gaat naar het schijnt met een thermostaat en 3-weg kraan die het te warme water van 80 graden gaat mengen met de retour. Maar ik vind het raar dat 2 systemen die zich verschillend gedragen (de ene kort vollen bak warmte, de andere eerder continu een beetje warmte) op dezelfde regeling kunnen worden aangesloten. De thermostaat staat in de ruimte van de vloerverwarming, stel het wordt koud, dan gaat de brander aanspring en aan iedereen warmte leveren, maar aan de vloerverwarming veel minder. Gaat het dan in de andere kamers niet te warm worden. En ook al hebben die andere kamers radiatoren met thermostatische kranen op, gaat dan de brander niet de dikwijls aan en uit springen omdat die zijn warmte niet snel genoeg naar de vloerverwarming krijgt?
De vloerverwarming ga ik wel net leggen waardoor de grotere warmtecapaciteit van de chape misschien wel als buffer werkt.
Ik heb ook al aan een alternatief gedacht, ik plaats een extra lucht water warmtepomp, enkel en alleen voor de vloerverwarming, maar dan kost mijn vloerverwarming 3 keer meer.
alvast bedankt voor het lezen

.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=f2f055a9889d02201753102e6df47725)