3

Isoleren zadeldak

Glennovich
Glennovich
#Isolatie · 6 jaren geleden

We gaan onze zolder afwerken en isoleren.

Nu twijfel ik hoe ik het beste de zadeldak isoleer.

Isoleer ik volledig de schuine kan tot de nok en vervolgens ook het plafond? Of is het niet nodig tot de nok te isoleren en enkel het plafond? Zelfde vraag eigenlij voor de rechte kanten op zijkant, nodig volledig schuin te isoleren? of enkel de rechte zijden?

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
6 jaren geleden

Ik veronderstel dat de afwerking van de zolder niet zal doorlopen tot de nok maar dat er ergens onder de nok een horizontaal stuk plafond wordt gemaakt ?

In dat geval maak je de keuze tussen isoleren tot en met de nok en geen isolatie in het plafond of het isoleren van de schuine dakvlakken tot de hoogte van het plafond om dan de isolatie in het plafond te laten doorlopen naar het andere dakvlak. Boven het plafond moet er dan niets geisoleerd worden, dat heeft geen zin.

De laatste methode is meestal de beste omdat je enkel hiermee het dampscherm ononderbroken kunt aanbrengen.

Ook voor de zijkanten heb je die keuze: ofwel de volledige schuinte isoleren en dan hoef je dat niet te doen bij de verticale delen. Ofwel isoleer je het verticale wandje maar dan ook het horizontale zoldervlak achter dat wandje.

De redenering moet zijn dat je zoveel mogelijk een doorlopende isolatieschil maakt rondom uw bewoonbare ruimtes. De spouwmuurisolatie moet dus ook raken aan de dakisolatie met zo klein mogelijke onderbrekingen.

0
Glennovich
Glennovich
0 1
6 jaren geleden

Hallo Charel, 

Bedankt voor je antwoord, is inderdaad de vraag.

Ik had me wel laten vertellen dat het zou helpen tegen geluid. 

Een laag isolatie, lucht en vervolgens terug isolatie. 

Maar weet niet of dat veel zal uitmaken. En als je het doet, later geen problemen krijgt van schimmel of condensatie . 

Mvg

Glenn

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Wat is de prijs van gevelisolatie?

Verlaag je verwarmingskosten met 30 procent. Ontdek alles over gevelisolatie: van de prijs, over de verschillende materialen tot premies.

Lees meer

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Dakisolatie: je hellend dak na-isoleren langs buiten

Wanneer je geen onderdak hebt en de zoldervloer isoleren geen optie is, zijn er twee mogelijkheden om je hellend dak na te isoleren langs buiten.

Lees meer

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

Prijs spouwmuurisolatie: wat betaal je per m², bestaat er een premie en wat is de terugverdientijd?

De prijs van spouwmuurisolatie hangt af van het isolatiemateriaal. Maar er zijn nog andere zaken die de prijs van spouwmuurisolatie beïnvloeden.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag