Wat is de reglementaire "dikte" van een muur tussen 2 appartementen ?
Bestaat er wetgeving over ? En uit welke elementen moet die muur bestaan ?
Wat is de reglementaire "dikte" van een muur tussen 2 appartementen ?
Bestaat er wetgeving over ? En uit welke elementen moet die muur bestaan ?
Er zijn 3 domeinen:
- Stedenbouw die bepaalde eisen stelt rond de dikte van de muur en het soort steen dat mag gebruikt worden (bv enkel volle stenen)
- Brandveiligheid : moet een brandweerstand hebben van 2 uur. Een muur bestaande uit snelbouwsten van 14cm voldoet reeds
- EPB : de muur tussen 2 aanpalende beschermde volumes moet een U-waarde hebben die lager is dan 0,6W/m²K. Praktisch kan enkel voldaan worden door gebruik van isolatie.
In de praktijk zal de scheidingsmuur er als volgt uitzien:
14cm snelbouw
4cm minerale wol (gewoonlijk met geluidsisolerende eigenschappen zoals Isover Partywall)
14cm snelbouw
Betreft het 2 afzonderlijke gebouwen dan zal men de scheimuren optrekken op 2cm van de perceelscheiding zodat er 4cm isolatie tussen de muren kan geplaatst worden.
Bij aanbouw tegen een bestaande oudere woning zal men terug 4cm minerale wol aanbrengen en heeft men de keuze tussen het plaatsen van gyproc-platen of een muur van 9 of 14cm (afhankelijk dragend of niet-dragend)
Vriendelijk dank Hugo voor uw uitgebreid antwoord. Ik heb misschien vergeten te specifieren dat het oorspronkelijk appartement werd opgedeeld in 2 eenheden met gewoon een gyproc plaat tussen de 2 entiteiten. Gelden de regels die u mij opgeeft hier ook ?
Idem voor mijn trap naar eerste verdiep die in de kelder van het ander pand uitkomt en die helemaal niet is geisoleerd.
Prettig WE,
Anne-Marie
In welk jaar is de opsplitsing juist gebeurd? Recent heb ik een verbouwing/renovatie gevolgd van een kantoorgebouw naar 2 1/2 wooneenheden per verdiep. De wanden binnen een wooneenheid bestonden ook uit gyprocplaten aan beide zijden van een metalen raamconstructie. De scheidingswand tussen 2 wooneenheden waren zwaarder uitgevoerd omdat voldaan moest worden aan brandveiligheid 2u (2 lagen brandbestendige gyproc aan weerszijden) met daartussen isolatieplaten om te voldoen aan de epb isolatienorm.
Dergelijke constructies worden vandaag dus nog altijd toegelaten. Iets wat niet direct opvalt bij het bezichtigen.
Hi Hugo, de aanvraag is ingediend in november 2016.
Dank,
Anne-Marie
Op de scheimuur tussen 2 appartementen is het volgende van toepassing:
Dan is de EPB van 2016 van toepassing (dus max. U-waarde is 0.6W/m²K) - wat neerkomt op een 4cm minerale wol- en wat brandveiligheid betreft moet een brandweerstand van 2 u bekomen worden.
Ik heb het nog niet nagezien op zijn juistheid maar vermoedelijk zijn langs weerszijden van de metalen raamconstructie 2 brandbestendige Gyprocplaten voldoende. (afgaande op de vergunde renovatie/verbouwing van een kantoorgebouw naar appartementen)
Vriendelijk dank Hugo, kan u mij misschien ook zeggen waar ik die wetgeving kan vinden ?
Anne-Marie
Vriendelijk dank Hugo, kan u mij misschien ook zeggen waar ik die wetgeving kan vinden ?
Anne-Marie
In bijlage een scheidingswand met gyproc-platen - brandweerstand 2u (EI120).
De vereiste brandweerstand wordt bepaald door de hoogte van het gebouw. Voor lage gebouwen kan 1u voldoende zijn. Op de website
https://www.fireforum.be/images/regulations/EX_BE_19940707_NL_KB_basisnormen_brand_Bijl_2_3_4.pdf
kan u de vereiste brandweerstand bepalen.
Op
www.dirkdegroof.be/docs/EPB-eisentabel-2016.pdf
vindt u de eisentabel voor de isolatie van de scheimuur. Voor aanpalende wooneenheden kan een max. U-waarde van 1.0 volstaan , is het een ander gebouw dan is 0.6 de uiterste waarde

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’
Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’
In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes voor isolatiewerken
Wil je je energierekening verlagen? Laat je woning isoleren door vakmensen uit de buurt. Vraag nu gratis en vrijblijvend offertes aan.
Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!
Lees meer
Door in de zomer je woning te isoleren, kan je in de winter genieten van een warm huis en een lagere energiefactuur. Ontdek hoeveel je kan besparen.
Lees meer
Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?
Lees meerVraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!
AanvragenMet premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.
ZoekenMet deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.
Aanvragen