Gehuwd in buitenland en alleen een huis kopen in Belgie

4

Gehuwd in buitenland en alleen een huis kopen in Belgie

Trn
Trn
#Regelgeving · 6 jaren geleden

Beste leden,

Zou iemand mij kunnen helpen met het volgende?

Zus is een jaar geleden getrouwd, momenteel is haar huwelijk nog niet erkend in Belgie. Nu tijdens aankoop van een woning zijn er blijkbaar hierdoor problemen. Zij heeft momenteel geen huwelijkscontract, haar enige opties zouden zijn ofwel gaat zij naar Rusland en laat ze daar een huwelijkscontract opmaken (stelsel van scheiding van goederen) ofwel in de compromis opschortende voorwaarden plaatsen dat de akte pas gekened zou worden eens de partner in belgie is? Wachten tot haar huwelijkspartner is belgie is, is voor hen geen optie aangezien het nog niet gekend is wanneer hij naar belgie zal komen. 

Het kan toch niet zijn dat dit de enige mogelijkheden zijn? Heeft hier iemand nog advies of ervaring mee? 

Met vriendelijke groeten

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Heb je er al eens met je notaris over gesproken? Gewoonlijk wordt een huwelijkscontract afgesloten voÌ‚oÌ‚r het huwelijk, na het huwelijk kan ook maar dan bestaat de mogelijkheid dat de partner weigert te tekenen. 

Ik zie niet in waarom in Belgie het huwelijkcontract niet kan opgemaakt worden, ongeacht de huwelijkse staat. Maar uw partner zal wel officiele documenten op de ambasade moeten aanvragen.

0
Anin
Anin
0 1 Andere professioneel
3 jaren geleden

Hoe heeft ze dit geregeld gekregen?

ik ben namelijk ook gehuwd in het buitenland maar nog niet erkend in belgie. 

0
ludo segers
ludo segers
120 1562 Andere particulier
3 jaren geleden

De partner kan alléén kopen als ""wederbelegging van eigen gelden ""  dit wordt ook zo in de aankoop akte opgenomen en de andere partner stemt daar mee in, en later als alle documenten in orde zijn, kan hij zijn andere partner deelgenoot maken als hij dat dan nog zou willen... 

Heeft dus met de huwelijkse staat en of huwelijkscontrakt niets te zien...  Enkel de juiste juridische  vermeldingen in de aankoopakte zijn van belang.. 

Ik heb dit tijdens mijn wettelijk huwelijk en géén huwelijkscontrakt ( waren al 4 jaar gehuwd ) ook zo gedaan als ik een opbrengst eigendom heb aangekocht, zodat dit eigendom niet in het gemeenschappelijk vermogen kwam.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De registratierechten zakken in 2025 naar 2% voor de eerste woning

De registratierechten zakken in 2025 naar 2% voor de eerste woning

De registratierechten voor de eerste woning zakken in 2025 naar 2%. Ontdek alles over de nieuwe regeling en hoe dit jou kan helpen bij je aankoop.

Lees meer

Geluidsoverlast door verbouwingen bij de buren? Dit zegt de wet

Geluidsoverlast door verbouwingen bij de buren? Dit zegt de wet

Veroorzaken de verbouwingswerken van je buren overlast? Of is er andere geluidshinder? Advocaat Armin Wintein legt uit wat je kan doen.

Lees meer

Dalen de registratierechten op bouwgrond ook naar 2%?

Dalen de registratierechten op bouwgrond ook naar 2%?

Ontdek waarom de bouwfederatie de registratierechten op bouwgrond in Vlaanderen wil verlagen. Hierdoor zou je als bouwer duizenden euro’s besparen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag