2

Verzekering Peeters

JulieDaene
JulieDaene
#Ontwerp · 6 jaren geleden

beste, 

Onze architect liet weten dat er een nieuwe wet van toepassing is en rekent de kost voor de verzekering van de wet Peeters, door aan ons de bouwheer.  

Hij zegt dat er pas met de nieuwbouw gestart kan worden als deze verzekering is afgesloten en laat ons hiervoor opdraven? Is dit de normale procedure? Of moeten de aannmers deze kost zelf betalen? 

Bedankt voor jullie feedback. 

Alle reacties

0
StaalBouw
StaalBouw
28 203 Andere particulier
6 jaren geleden

Wie rekent de kost door: uw architect of uw aannemer of beide? Hoeveel bedraagt die kost dan ongeveer?

Een architect moest altijd al een verplichte verzekering voor hun 10 jarige aansprakelijkheid hebben, alleen moet die nu afgestemd zijn op de wet Peeters. Meestal heeft een architect hiervoor reeds een soort abonnementspolis (jaarpolis) maar kan ook per werf afgesloten worden (wat volgens mij zelden gebeurt).

Een architect zal de kost van zo'n jaarpolis vermoedelijk wel verwerken in zijn ereloon maar om dit integraal door te rekenen per werf...?

Sinds de wet Peeters zijn ook aannemers hiertoe verplicht maar u hebt de mogelijkheid om zelf als bouwheer voor uw eigen werf één verzekering af te sluiten zodat alle betrokken partijen op de werf verzekerd zijn op het niveau van de 10 jarige aansprakelijkheid. Ik stel mij hier wel vragen bij kwestie van belangenvermenging (3 verschillende partijen onder dezelfde polis/maatschappij)?

De totale kostprijs voor het afsluiten van een globale decenale verzekeringspolis kan geschat worden op 1% van de totale herbouwwaarde van de woning, met een minimum van 2.000 tot 3In principe kunnen zij u hiertoe niet verplichten. Een ABR-verzekering van uw kant is uiteraard wel aangewezen.

Indien zij u hiertoe toch openlijk dwingen, dan stel ik mij toch al vragen omtrent hun betrouwbaarheid.

Heeft uw architect /aannemer dit mondeling laten weten of schriftelijk?

Zet ALTIJD ALLES wat men mondeling gezegd heeft dezelfde dag nog op mail naar alle betrokken partijen, indien mogelijk met leesbevestiging. Partijen hebben dan de mogelijkheid om te bevestigen of te weerleggen, reageren ze niet op uw mails dan wordt er automatisch verondersteld dat partijen uw mail niet tegenspreken.

beknopte info kan u o.a. hier vinden:

http://www.lesseliers-co.be/de-nieuwe-wet-peeters-vanaf-1-juli-2018-verplichte-verzekering-van-de-10jarige-burgerlijke-aansprakelijkheid/

https://www.protect.be/nl/hulp/de-nieuwe-wet-peeters.html

https://www.protect.be/nl/protect-verzekeringen/technische-verzekeringen/globale-tienjarige-aansprakelijkheidsverzekering-woningbouw-verplicht.html

In een artikel in De Tijd raadt een verzekeraar toch één globale polis aan aangegaan door de bouwheer:

https://www.tijd.be/partnercontent/ms-amlin/verzekering-tienjarige-aansprakelijkheid/Bouwen-of-verbouwen-Voorzie-als-bouwheer-een-decenale-verzekering/9984261

Goed informeren lijkt me de boodschap.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag