22

Alle reacties

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

Iedere nieuwe digitale meter is een slimme meter als je er de juiste software op zet. Oorspronkelijk was het de bedoeling een beperkte "slimme" software te installeren zodat iedereen kon gebruik maken van een beperkt aantal basisfuncties. Deze basissoftware was oorspronkelijk een relatief kleine kost (door het groot aantal licenties werd de prijs hiervoor gedrukt). De wetgever (Vlaamse regering en hun meerderheid in Vlaams parlement) heeft er echter voor gekozen om de vrije markt te laten spelen voor deze "slimme" software, tegen het advies in van VREG en Fluvius. 

Het is altijd de bedoeling geweest van de netbeheerders en netverdelers om een beter zicht te krijgen op verbruiken en injecties op het net om het evenwicht tussen beiden te kunnen bijsturen. Met de Ferraris meter was dit niet mogelijk. Het is enkel met een digitale meter, aangesloten op het internet, dat dit mogelijk wordt. Zo kan men ook de investeringskosten voor het laag-, midden- en hoogspanningsnet (transformatoren en sturingen) beter inplannen en zo onder- en overinvesteringen (verkeerde netwerkkosten) verhinderen.

Een voordeel is natuurlijk ook dat men geen meteropnemers meer nodig heeft, waardoor dat dit nevenargument helpt bij het terugverdieneffect van de investeringskost (deel van de netwerkkost) van deze digitale meter.

Sowieso heb je geen keuze om deze meter te aanvaarden of te weigeren. Al de meters (Ferraris of digitaal) zijn eigendom van de netverdeler en jij betaalt hiervoor een netwerkkosten en installatiekosten. Het is normaal dat deze eigendom zijn van de netverdeler. Je moet ze beschouwen als een kassa in de supermarkt, die is ook niet jouw eigendom en de afschrijvingskosten hiervan worden ook in de prijs (marge) van de verkochte producten meegerekend. De installatiekosten (bijna de grootste kost van de nieuwe digitale meter) worden bij deze vervanging in de netwerkkosten opgenomen. Als de vervanging gebeurt op jouw eigen initiatief dan worden deze als persoonlijke kosten aangerekend. Weiger je toegang tot de meter, dan worden alle kosten (transport tot en met eventuele gerechtelijke kosten) als persoonlijke kost aangerekend. 

Besluit: Als je de netwerkkosten wil drukken in de toekomst is één van de belangrijke elementen deze digitale meter. De kosten voor het slim maken van deze digitale meter werd door de Vlaamse regering bij de gebruiker gelegd. De andere elementen (vreemd aan het zuivere onderhoud en behoudsinvesteringen) die in de netwerkkosten worden opgenomen, zoals Vlaamse subsidiemaatregelen en andere openbare kosten werden verschoven van de Vlaamse gemeenschap (politiek)  naar de netverdelers. Ze worden dus bepaald door de Vlaamse regerering en hun meerderheid in het parlement en niet door de netverdelers. De winsten die netverdelers maken, gaan integraal naar de gemeenten en is een grote bron van inkomsten waarmee enkel (wettelijk vastgelegd) de gemeenten gefinancierd worden en is een vorm van budget(= verborgen belasting)verschuiving van de Vlaamse Overheid naar de burger.

De huidige Vlaamse regering met hun meerderheid in het Vlaams parlement, heeft bvb. al de huidige en vorige subsidiemaatregelen verschoven naar de netwerkverdeler (FLUVIUS). Hierdoor zijn de netwerkkosten dan ook fors gestegen tijdens de laatste legislatuur.

0
voltaïsche panelen
voltaïsche panelen
0 3 Verbouwer
6 jaren geleden

Dank voor deze doordachte studie.

Wel vond ik graag nog wat toelichting over de regeling bij dag- en nachttarieven .

dank 

0
Technoman
Technoman
24 208 Verbouwer
6 jaren geleden

We zijn weer vijf dagen verder, en lees deze morgen in de krant det er ENORME problemen zijn bij het invoeren van het platform dat al die gegevens van de digitale meters gaat moeten verwerken! Er is al 200miljoen aan besteed maar het einde is nog niet in zicht; En dat terwijl de oplossing voorhanden lag, met een offerte die miljoenen lager lag, voor een installatie die al zijn sporen verdiend had. Opeens werde de duurste , de goedkoopste!! Ik denk er het mijne van !!

0
Stefan85
Stefan85
7 58 Verbouwer
6 jaren geleden

Ook al is het een oud topic, ik stel mezelf de vraag : Via het internet worden de gegevens en tellerstanden doorgestuurd naar de netbeheerders.

OK tegen mijn wil in, zal ik waarschijnlijk niet kunnen ontkomen aan het plaatsen van die nieuwe meter. Maar kunnen ze mij ook verplichten om deze gebruik te laten maken van MIJN internet?

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
6 jaren geleden

Ook al is het een oud topic, ik stel mezelf de vraag : Via het internet worden de gegevens en tellerstanden doorgestuurd naar de netbeheerders.

OK tegen mijn wil in, zal ik waarschijnlijk niet kunnen ontkomen aan het plaatsen van die nieuwe meter. Maar kunnen ze mij ook verplichten om deze gebruik te laten maken van MIJN internet?

De slimme meter zal normaliter het communicatiekanaal gebruiken dat beschikbaar is : 3G/4G, Coax of xDSL.  Als er mobiele dekking is kan je het niet tegenhouden.  Coax of xDSL kan je wel tegenhouden door bekabeling te weigeren en je WiFi af te zetten.  Bij bedrade communicatie gaat deze niet af van je volume. De exacte details van de uiteindelijk weerhouden technologieën zou'k moeten uitzoeken maar er is altijd uitgegaan geweest van een veelvoud van oplossingen.  Als géén enkele mogelijkheid marcheert dan blijft het een manuele meteropname met aparte uitlezing van geïnjecteerde energie en opgenomen energie.

0
ivanacke
ivanacke
0 21 Andere particulier
6 jaren geleden

de vraag hoeveel de netwerk beheerder aan de prosument gaat betalen voor de elektriciteit hij op het net zet ?

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

De vergoeding die de klant krijgt als hij aan het distributienet levert zal niet veel zijn. Ik heb al  tarieven van 6ct/kWh zien circuleren. 

Al de uitspraken over de tarievering die de laatste tijd de wereld zijn ingestuurd (lees : met de verkiezingen in het vooruitzicht) zou ik nog niet als de waarheid nemen. Het is overduidelijk dat de betrokken politici hier de zonnepaneelbezitters naar de mond gesproken hebben. Immers het fundamenteel probleem wordt er niet door opgelost.

Het grote probleem van de huidige regeling is dat de klant de elektriciteit die hij in de winter afneemt wordt gecompenseerd door de overschot aan elektriciteit die die klant heeft in de zomer ( de teller zal dan terugdraaien). Mooi denkt u, maar dat is niet zo voor uw leverancier. Hij moet  immers in de winter dure elektriciteit aankopen waarvoor hij weliswaar het aantal kWh in de zomer terugkrijgt maar aan veel lagere marktprijzen en waar hij zelfs moet bijbetalen om zijn energie kwijt te geraken. Voor de grote spelers op de markt is dit geen probleem aangezien zij die last kunnen spreiden over een groot aantal klanten, maar bij de kleinere leveranciers, die dan ook nog eens veel zonnepaneelklanten hebben, staat het water aan de lippen. Falingen van stroomleveranciers zijn niet uit te sluiten en het is daarom dat de verklaringen van de politici zo ongeloofwaardig zijn. Hun bedoeling is het probleem over de verkiezingen te hevelen en naderhand "nieuwe opduikende problemen" bij te sturen. 

Ook al is de zon gratis, het geld valt niet uit de hemel en de verrekening zal moeten bijgestuurd worden. De terugdraaiende teller heeft sowieso  maar een kort leven meer in het vooruitzicht.

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
6 jaren geleden

Van overheidswege gaat men stookolieverwarming verbieden, gas wordt niet meer aangelegd bij nieuwe verkavelingen. Dus verplicht men om op elektrische ( warmtepompen) verwarming te gaan gebruiken. Om de rekening betaalbaar te houden en om het EPB laag te houden moeten we zonnepanelen leggen. Dat EPB is geen keuze van de bouwer maar opgelegd door de overheid. Anderzijds ben je niets met die zonnepanelen want die produceren weinig in de winter als we het nodig hebben. Mensen worden gedwongen om grote investeringen te doen als ze bouwen maar financieel wordt er niets meer gecompenseerd. Er worden steeds maar ideeën naar vooor gebracht zonder dat deze gecoördineerd worden. Deze maken het bouwen onbetaalbaar voor de gewone mensen.

0
Kris M
Kris M
594 3475 Andere particulier
6 jaren geleden

Jaja maar t was ook niet fair dat de zonnepaneellozen moesten opdraaien voor de groenestroomcertificaten, de lagere distributienetinkomsten en het prijsverschil tussen goedkope zomerenergie en dure winterenergie. 

Mocht de overheid groene energie subsidiëren (ipv via de distributeurs) dan betalen we die met z n allen via onze belastingen - weliswaar naar draagkracht.

k Zal al blij zijn als een toekomstige regeling toelaat om - zeg maar - 5% rendement te halen op nieuwe dergelijke investeringen.  

PS.  Ik heb zelf ook zonnepanelen.

0
Technoman
Technoman
24 208 Verbouwer
6 jaren geleden
Volgens inlichtingen bekomen op een handelsbeurs, had ik begrepen dat al de communicatie van de digitale meter over het electriciteits netwerk naar de netbeheerder wordt gestuurd! Dus wordt jouw Internet niet gebruikt; De reden is dat jij Internet kan afsluiten door modem af te zetten.
Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Vraag nu gratis offertes aan voor zonnepanelen en bespaar zo op je energiefactuur

Zet de stap naar groene stroom en verlaag je energiekosten! Vraag nu gratis en zonder verplichtingen offertes aan van ervaren installateurs.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids
Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Maak je huis klaar voor de toekomst met onze gratis warmtepompgids

Ontdek alles over duurzame verwarming, energie-efficiëntie en handige checklists voor jouw perfecte warmtepomp. Gratis te downloaden en boordevol tips!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Voorkom stroompannes met je thuisbatterij en ontvang een vergoeding

Voorkom stroompannes met je thuisbatterij en ontvang een vergoeding

Voorkom stroompannes in Vlaanderen met je thuisbatterij en ontdek hoe deze een rol speelt in het oplossen van netcongestie.

Lees meer

Wat is de prijs van de verschillende soorten warmtepompen?

Wat is de prijs van de verschillende soorten warmtepompen?

Wat beïnvloedt de prijs van een warmtepomp? Op welke premie heb je recht en welke besparing kan je realiseren? Livios maakt je wegwijs.

Lees meer

Helft van de Belgen weet niet hoe huis energiezuiniger te maken

Helft van de Belgen weet niet hoe huis energiezuiniger te maken

Ontdek waarom bijna 50% van de Belgen vastloopt bij het energiezuiniger maken van hun huis.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag