Verkavelingsaanvraag bouwgrond grenzend aan tuintjes met officieuze achteruitgang

3

Verkavelingsaanvraag bouwgrond grenzend aan tuintjes met officieuze achteruitgang

kvpuymbr
kvpuymbr
#Ontwerp · 6 jaren geleden

Wij wonen in een straat met een aantal arbeiderswoningkjes, met de tuin grenzend aan een stuk grond dat momenteel wordt gebruikt als gedeelde moestuintjes.  Dit is bouwgrond (geen idee sinds hoe lang).  Ikzelf kocht dit in 98, een aantal buren recenter, een ander langer.  Huisnummers 13 t.e.m. 27 hebben langs de tuin een achteruitgang, deze achteruitgang staat voor deze huisnummers niet in akte beschreven maar wordt wel sinds jaar en dag gebruikt.  Slechts 1 van deze bewoners heeft een garage. Huisnummers 37 t.e.m. 29 hebben tientallen jaren geleden een stuk wegel overgekocht en elk van hen heeft recht van overgang over dat deel van de wegel (de wegel begint tussen huisnummers 37 & 39).
Eind vorig jaar werd een verkavelingsaanvraag ingediend waarbij in eerste instantie onze wegel min of meer werd ingetekend.  Goedkeuringsperiode voor de vergunningsaanvraag loopt 31 maart af, maar vandaag heeft de eigenaar een nieuw plan ingediend dat afloopt 18 april.  Hierop staat onze wegel niet meer ingetekend.
Wettelijk gezien denk ik dat wij nergens staan qua behoud van onze wegel, maar hebben jullie misschien toch advies? 
Ik voeg wat beelden bij van de situatie, waarbij de ligging van de wegel wordt aangeduid in geel en blauw.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/52882/eersteplan-wegelingekleurddooreigenaar.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=61d71d9f988cf0e7819b3e2fe114363bhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/52882/eersteplan-wegelingekleurd-geel-blauw.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=9372765ce3fe29734b03aa99bdc3fd2ahttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/52882/tweedeplan.png?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=75d16d1c5107908517215918f26f6b9a

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3496 Andere particulier
6 jaren geleden

k Zie niet direct op de plan wat je verliest maar het is helaas correct dat op feitelijke toegangswegels geen verkrijgende verjaring telt.  Maw als de achtertoegang niet in de akte staat en je kan nog via een andere toegang je grond bereiken dan kan deze feitelijke achtertoegang je inderdaad ontnomen worden.

0
kvpuymbr
kvpuymbr
0 3 Verbouwer
6 jaren geleden

Dankjewel Kris!  Mijn tuintje komt uit op het (door mij) blauw ingekleurde deel, dat maakt deel uit vd tuin van 1 vd loten. Ik gebruik dat met de fiets nu. Als de loten effectief tot tegen onze ruin komen, kan ik in theorie idd met mijn fiets door mn living en smalle gang. Fietsen stockeren in de gang is niet echt een optie gezien de grootte vd woning. Zou zoiets een argument kunnen zijn?

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag