Hoe zonnepanelen verzekeren op gemeenschappelijk dak met mede eigenaars? losse construtie

6

Hoe zonnepanelen verzekeren op gemeenschappelijk dak met mede eigenaars? losse construtie

waelkens
waelkens
#Bouwpartners · 6 jaren geleden

heb  3/2019 zonnepanelen  laten plaatsen  op het dak van  mijn appartement .Toen ik  ging informeren  om ze te verzekeren  werd het   moeilijk of  heel duur

Bij mijn blokpolis moest ik 7euro bijbetalen . Maar kon ik ze niet voor diefstal en schade die ze zouden toebrengen . Omdat het persoonlijke eigendom is. en het dan moeilijk word .

Bij eigen brandverzekering  moest ik ( gebouw deel mijn appartement) erbijnemen  wat normaal in  blokpolis zit  om ze te kunnen verzekeren  en dan  gaat   mijn verzekering 203 euro meer kosten . nu betaal ik 139 euro  wat een forse  verhoging is  meer dan dubbel om extra kapitaal van  +- 6000euro  van zonnenpanelen .

dan  haal ik nooit mijn zonnepanelen er  terug uit   met prosumentarief die er dan ook nog moet betalen  .

is hier een oplossing voor  zonder  me blauw te betalen   en onderverzekerd te zijn  .

Mvg ivo

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Als de zonnepanelen enkel met hun constructie op het plat dak staan ,eventueel verzwaard met betonblokken, dan blijft het een roerend goed dat u bij een eventuele verhuis kan meenemen zoals uw meubilair. Is de constructie daarentegen bevestigd aan het plat dak met bouten o.i.d. dan wordt de installatie onroerend door bestemming d.w.z. het behoort tot het gebouw maar blijft uw eigendom. 

Maar het laatste woord over individuele zonnepanelen op appartementsgebouwen is zeker nog niet gevallen. Als de dakbedekking moet vernieuwd worden, wie gaat de kosten dragen voor het tijdelijk verwijderen en herplaatsen van de panelen? 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

De installatie van het geheel heeft misschien veel gekost, maar als je enkel de zonnepanelen wilt laten verzekeren toch de volgende bedenking:

Een zonnepaneel (275Wp), als wisselstuk, kost ongeveer 240€. Gewoonlijk zal de verzekeraar glasbreuk dekken (bij zware hagel bv) maar iedere glasbreuk is een schadegeval dwz dat er op iedere glasbreuk een vrijstelling is van +- 250€. M.a.w. het heeft m.i. nog weinig zin om zonnepanelen te laten verzekeren tegen breuk of diefstal. Hetgeen wel nuttig kan zijn is een verzekering voor schade tegenover derden bv een paneel dat bij storm wegwaait en op een auto terecht komt.

Informeer nog eens bij uw verzekeraar, volgens mij klopt zijn redenering niet helemaal: de blokpolis dekt het gebouw in zijn geheel als onroerend goed. Dit gebouw bestaat uit gemeenschappelijke delen (onverdeeldheid onder de eigenaars) en de individuele  appartementen. Een appartement is dan terug opgedeeld in delen die tot de stabiliteit van het gebouw behoren (dragende muren, terrassen) en delen die zuiver de eigenaar toebehoren (deuren, badkamer, vloeren enz) en deze zijn ook allemaal verzekerd in de blokpolis.

Probeer bij de syndicus eens de algemene voorwaarden van de blokpolis te bemachtigen (op internet wellicht ook te vinden bij die verzekeringsmaatschappij).

0
waelkens
waelkens
0 1 Verbouwer
6 jaren geleden

ik heb geinformeerd bij baloise  en mijn makelaar en het  is zeer moeilijk voor hen om mij een duidelijk antwoord te bieden op mijn vraag  .

bijde verzekeinging spelen de bal naar elkaar .

ik kan mss eens informeren dat  het als verfraaing kan  op  mijn electricieits instalatie  kan .

mvg  ivo

0
TVD
TVD
2 7 Verbouwer
6 jaren geleden

Beste,

De moeilijkheid zit hem hier in het appartement zijnde, die vaak verzekert zijn tegen brand als 'standaard blokpolis' waarvan de premie evenredig verdeelt wordt over de mede eigenaars. Die polissen zijn vrij standaard qwa dekkingen.

Mijn verzekering (AG insurance) neemt standaard de zonnepanelen op in de brandpolis, zonder meldingsplicht of bijpremie. mss eens informeren bij een andere verzekeringsmaatschappij?

Ofwel niet verzekeren, 6000 euro is nu ook niet extreem veel.

succes.

mvg

Tibo

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

Het gaat hier niet om de eigen schade (6000 Euro) te verzekeren, maar het gaat erover om de schade  aan derden te verzekeren

bvb. wegvliegen van de panelen bij storm,
=> het dak wordt beschadigd en er zijn meer mede eigenaars in het gebouw dan mede eigenaars van zonnepanelen (de eigenaars van de garages zijn bvb niet betrokken geweest in de investering van zonnepanelen) is al een schade aan derden.
=> de zonnepanelen vliegen ergens tegen een ander gebouw, een auto, een bus voor gemeenschappelijk vervoer, ... op de grond en de gevolgschade moet vergoed worden.

Hiervoor dient deze verzekering.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Aannemer zoeken? Zo vind je er een voor jouw project

Je bouwproject staat of valt grotendeels met de keuze van de juiste aannemer(s). Met deze tips kan je een aannemer zoeken voor jouw project.

Lees meer

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

De 5 voordelen van een sleutel-op-de-deurwoning

Steeds meer kandidaat-bouwers kiezen voor een sleutel-op-de-deur woning. Wij zetten de vijf belangrijkste voordelen op een rij!

Lees meer

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zelfbouw zit in de lift: “Met zelfbouw kan je je budget in evenwicht houden”

Zit zelfbouw in de lift? We vroegen het drie experts: “Wie wil besparen op bouwkosten kan zelf aan de slag gaan met een zelfbouwpakket”

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag