Contractuele garantie - vleugelbestek raam staat open - wie spreekt plaatser aan?

2

Contractuele garantie - vleugelbestek raam staat open - wie spreekt plaatser aan?

vh
vh
#Ontwerp · 6 jaren geleden

Wij kochten een nieuwbouwappartement 3 jaar geleden. Privaat reeds definitief opgeleverd. Nu staat het vleugelverstek aluminiumraam open. De bouwheer van het appartement heeft/had een overeenkomst met de plaatster ervan (weet ondertussen wie de plaatser is). In hun voorwaarden staat een 10-jarige garantie op de profielen. Kan ik de plaatser rechtstreeks aanspreken (evenwel heb ik geen rechtstreekse contractuele verbintenis) of dient de bouwheer dit te doen. Indien dit laatste, op welke (wettelijke) gronden?

mvg

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/53001/foto1.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=fd31ddf653701f237d44d49dd43a0978

Alle reacties

0
Geert Boutsen - Dehaese & Dehaese Advocatenkantoor
3 8 Andere professioneel
6 jaren geleden

Beste, 

Uit uw vraag kan ik niet afleiden of het gebrek al dan niet zichtbaar was bij de definitieve oplevering. Zichtbare gebreken worden met name geacht aanvaard te zijn bij de definitieve oplevering. 

In geval van een verborgen gebrek kan u zich wenden tot uw contractuele partij. Aan de hand van uw vraagstelling kan ik afleiden dat dit de bouwheer/verkoper betreft. De bouwheer kan zich op zijn beurt richten tot de plaatser/aannemer. Om te spreken van een verborgen gebrek, dient er aan de voorwaarden van deze rechtsfiguur voldaan te zijn. (art. 1641 Burgerlijk Wetboek ev.)

Indien u verdere vragen zou hebben, kan u ons hiertoe altijd contacteren. 

Met vriendelijke groeten, 

Geert BOUTSEN

Advocaat

Dehaese & Dehaese Advocatenkantoor

Luikersteenweg 187, 3500 Hasselt

011/28.18.81 - dehaese@dehaese.be

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag