Verantwoordelijkheid architect
In het lastenboek van mijn appartement in aanbouw staat dat de vloer van het balkon wordt uitgevoerd met hoogwaardige keramische tegels type blauwe hardsteen.
Nu is het balkon echter uitgevoerd in architectonische beton wat een heel ander uitzicht heeft en veel ruwer is. Bovendien zijn de hijsgaten nadien opgevuld met een kleurverschil in de beton.Ik heb het architectenbureau hierover aangeschreven en zij mailen mij het volgende:
Ik begrijp niet goed dat de opdracht van de architect zich louter beperkt tot een louter adviserende functie, beperkt tot de winddichte ruwbouw en met inbegrip van de dragende structuur van de terrassen.
Wat betekent “winddichte ruwbouw” in feite?
Als ik deze redenering volg dan doet de architect geen enkele opvolging wat betreft de verdere afwerking van mijn appartement.
Als ik zie wat de orde van architecten hierover schrijft dan lees ik toch heel wat anders of ben ik verkeerd?
Volgens de orde van architecten is de rol van de architect niet beperkt tot het opmaken van plannen, nodig voor het aanvragen van de vergunning, en het controleren van de uitgevoerde werken.
Ze omvat ook de praktische begeleiding doorheen het bouwproces.
Het lastenboek beschrijft de rechten en plichten van de partijen voor de uitvoering; het omvat onder andere contractuele bepalingen met de aannemers over de uitvoering, kostprijs en uitvoeringstermijn. Het lastenboek omschrijft alle bijzonderheden van het gebouw, de aard en uitvoering van de werken en de kwaliteit en verwerking van de materialen.
De architect is wettelijk verplicht om de uitgevoerde werken te controleren. Dit betekent dat hij geregeld de uitgevoerde werken van de aannemer inspecteert, zijn aandacht vestigt op eventuele uitvoeringsfouten en samen met hem mogelijke problemen voorkomt en deze desgevallend oplost.