2

Betwisting eigendom

pare
pare
#Regelgeving · 6 jaren geleden

Wij hebben een huis gekocht.

De vorige eigenaars hebben destijds van de aanpalende eigenaar een repel grond bijgekocht zonder tussenkomst van een landmeter.  In de desbetreffende akte die is verleden voor een notaris staat dat de afsluiting door beide in overeenkomst is gezet.  Aan de akte is tevens een plan verbonden waarop het verkochte goed is aangeduid.

Bij de verkoop aan ons is de desbetreffende repel grond niet bij opgenomen in het plan van de landmeter omdat hij niet wist van het bestaan van die verkoop.  De vorige eigenaars hebben al laten weten dat het hun intentie was om het huis met de aanhorende grond te verkopen.

De buurman betwist thans dat deze repel onze eigendom is en zegt ons dat de repel nog eigendom is van de vorige eigenaars omdat wij die niet bijgekocht zouden hebben daar hij niet op het plan van de landmeter staat.

Moeten wij nu voor de desbetreffende repel grond bijbetalen?

In de akte staat wel vermeld dat als de grond groter of kleiner is dan 20% het ten voordele of nadele van de koper is.

Alle reacties

0
Charel
Charel
932 5434 Andere professioneel
6 jaren geleden

Het is wat onduidelijk gesteld.

Als er ooit een verkoop van een stukje grond is geweest dan moet dat ergens toch vermeld staan met beschrijving over welk stuk het gaat ? 

Aan de akte is een plan verbonden zeg je, is dat dan een plan waarop dat stukje grond ontbreekt ? Zo ja, hoe kan het dan dat je dat bij de aankoop en de ondertekening niet hebt opgemerkt ?

Je spreekt van een afsluiting die in overeenkomst is gezet. Waar situeert die afsluiting zich dan ten opzichte van het zogenaamd bijgekochte stukje grond?

De buurman zegt dus dat het stukje grond niet meer van hem is maar van de vorige eigenaar van uw woning. Zowel jij als de verkoper zullen toch wel weten over welk stuk grond de verkoop ging veronderstel ik. Ik kan me ook niet voorstellen dat het de bedoeling was van de verkoper om daar nog een repeltje grond in eigendom te houden.Ik zou dus hierover eerst en vooral al eens contact opnemen met die vorige eigenaar en vervolgens zeker ook met de notaris.

Zo gauw alles uitgeklaard is zou ik dit wel laten opmeten en afpalen door een landmeter. Zo niet dan kan dit een eeuwige bron van misverstanden zijn.

Trouwens, je spreekt van een repel grond, maar over welke afmetingen gaat het dan ? Is dit een smalle strook van pakweg 30 cm langs de perceelsgrens of gaat het over een halve bouwplaats ?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Zonnepaneeleigenaars mogen vanaf 2025 digitale meter niet meer weigeren

Zonnepaneeleigenaars mogen vanaf 2025 digitale meter niet meer weigeren

Vanaf 2025 kunnen zonnepaneeleigenaars de digitale meter niet langer weigeren. De uitstelperiode is dan afgelopen.

Lees meer

Tot 7.500 euro minder premies in 2025: doe deze werken nu!

Tot 7.500 euro minder premies in 2025: doe deze werken nu!

Haal nog alles uit de huidige Mijn VerbouwPremie. Voer deze werken nu uit voordat de premiebedragen in 2025 dalen.

Lees meer

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Wat verandert er op het gebied van energie in 2025?

Energie 2025: stijgende elektriciteitsfacturen, plug&play zonnepanelen toegestaan, nieuws over de digitale meter en af van het gas.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag