Halfopen bebouwing (perceelbreedte 9 m) dus 6 m gevelbreedte + garage naast

3

Halfopen bebouwing (perceelbreedte 9 m) dus 6 m gevelbreedte + garage naast

MaRuy
MaRuy
#Ontwerp · 6 jaren geleden

Ik vroeg mij af of er mensen goede ideeën of voorbeelden hebben van een bouwgrond in de volgende situatie:

- 9 m perceelbreedte, dus min de 3 meter die je moet vrijlaten (hier komt wel een garage) is er slechts 6 meter gevelbreedte. Er mag wel tot 15 meter diep normaal gezien.

- de woning die er naast is gelegen (die moeten we volgen) heeft slechts een kroonlijsthoogte van 3 m en vervolgens dus een groot zadeldak (dus een grote zolder ook en er zijn dus wel 2 verdiepingen mogelijk)

Nu is mijn vraag: wat zijn mogelijkheden om deze kroonlijst te verhogen voor een mooier uitzicht van de gevel en voor een meer volwaardig verdiep te bekomen? Volgens de gemeente kunnen plannen goedgekeurd worden als ze esthetisch goed passen bij de aanpalende woning.

Alle tips zijn meer dan welkom!

Alle reacties

0
Laforce Erwin
Laforce Erwin
56 259 Bouwer
6 jaren geleden

De bouwvoorschriften, horen bij de verkavelingsvergunning, veronderstel ik. Zijn die al oud? Bij ons in de gemeente zijn al die oude voorschriften vervallen.

Ik denk dat je best op het gemeentehuis informeert of de voorschriften nog gelden en of ( eventueel) een afwijking van de voorschriften mogelijk is.

0
MaRuy
MaRuy
0 10 Bouwer
6 jaren geleden

Goedkeuring van een vorig stedenbouwkundig attest was van 1992, maar ik ben bij de gemeente geweest en deze gelden nog altijd (tenzij je met een esthetisch mooi idee kan komen dat het bij de andere woning past)... 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag