3

Hoe gescheiden riolering op gemengd systeem aansluiten?

WouterPotters
WouterPotters
#Voorbereidende werken · 6 jaren geleden

Ik vernieuw mijn huisriolering en zal zorgen dat DWA en RWA gescheiden afgevoerd worden. In de straat ligt echter een gemengde riolering, waarvan de aansluiting met binnendiameter +/- 220mm exact op de rooilijn ligt, op de plaats waar de oprit zal komen. Deze buis helt redelijk sterk af naar de straat toe. Mijn plan is:

1) in deze aansluiting een tiental cm grijze pvc buis te steken van 200mm, de mofkant verhindert dat deze buis er verder in schuift

2) een verloopstuk naar 160mm in de mof

3) een 160mm elleboog van 15° om de sterke helling van de straataansluiting een beetje te temperen.

3) hierop een y-splitsing aan te sluiten naar

4) 2 pvc ontroleputten 315diam.  maat 160mm voor RWA en DWA en van daaruit op privé domein het hele systeem gescheiden aan te leggen. Ik tracht beide controleputjes zo te plaatsen dat later de deksels netjes uitgelijnd in de oprit liggen.

Mijn vrage:

A) de plek waar de gescheiden systemen samenkomen in het y-stuk ligt dus op privégrond, door de verschillende koppelstukken weliswaar slechts op 20-30 cm van het openbaar domein. De controleputjes zullen oppakweg 100cm van de rooilijn liggen. Is dit okee? Ik lees immers her en der dat de afvoeren tot op de rooilijn gescheiden moeten liggen en ze pas op openbaar domein mogen samenkomen.

B) slechts 1 systeem RWa of DWA zal dus recht op de bestaande aansluting uitkomen. Maakt het uit welke?

Alle reacties

0
roland s
roland s
8 55 Andere particulier
6 jaren geleden

Als de rioolbuis op de rooilijn ligt kan je niets anders dan het uitvoeren zoals je van  plan bent.Later zal je een stuk van je oprit moeten openbreken om de afvoerbuizen te scheiden.

Veel sucses Roland

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Gewoonlijk staat er in de voorwaarden van de rioleringsmaatschappij dat de RWA en DWA op het openbaar domein moeten uitkomen op een diepte van 80cm en maximaal 50cm uit elkaar.

Mag je zelf de aansluiting uitvoeren, dan zou ik eerder voorstellen om de buis D220mm een 30cm in te korten welke u zal toelaten een Y te plaatsen met verlenging richting straatriool in de buis D220mm en aan de zijde van de rooilijn de aansluiting RWA en DWA te maken. Informeer eens bij de maatschappij.

Anderzijds zal bij de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in de straat de aannemer al heel tevreden zijn als hij direct op uw eigendom de 2 aansluitingen RWA en DWA D160mm terugvindt en zonder problemen kan aankoppelen.

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Dilemma: een regenwaterput plaatsen of niet?

Laat je best een regenwaterput plaatsen of is het geen meerwaarde? We vroegen het aan Silvia De Nolf, adviseur bij NAV en waterconsulent.

Lees meer

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Waar naartoe met bouwafval? Dit zijn de opties

Er zijn heel wat opties om je bouwafval op een milieuvriendelijke manier kwijt te raken. Van een puinzak over een container tot het recyclagepark.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag