Buitengevel isoleren langs binnen en buiten ( vochtproblemen ? )

13

Buitengevel isoleren langs binnen en buiten ( vochtproblemen ? )

Bryanvanmellaerts
Bryanvanmellaerts
#Isolatie · 6 jaren geleden

Dag verbouwers ,

ik zit met een vraag waar ik nietveel over terug vind op forums.

ik ben een oud rijhuis(1950) aan het verbouwen nu heb ik binnen voorzetwanden geplaatst met glaswol-dampscherm-osb-afgewerkt met gyproc.nu is mijn vraag ik zou de buiten gevel willen aanpakken door crepi te plaatsen MAAR mag ik daar dan ook nog voorbeeld 4cm isolatie eerst tegenplaatsen en daarop crepi doen?de reden daarvan is omdat het een oude gevel is met ook paar kleine barstjes en ik zou niet graag hebben dat de crepi ook scheurt ?

muur is nu 20cm dik zonder spouw en met aan de buitengevel al een cementlaag

ga ik met verloop van tijd niet met condens zitten tussen de isolaties ?de muur is dan waarschijnlijk niet meer dampopen ? of zie ik dit verkeerd?

Alle reacties

0
jean1986
jean1986
11 60 Andere professioneel
6 jaren geleden

Mijn enige vrees is: Als de buitenkant uit minder isolerend materiaal bestaat dan de binnenzijde, er wel degelijk condensvorming kan ontstaan  op de muur. Vandaar ik een minerale pleister had voorgesteld. Als het dampscherm niet volgens de regels van de kunst is aangebracht, kan dit met een silicoon gebonden pleister misschien wel een probleem vormen. Zo zou ik het toch aan de klant voorstellen.

0
Flir
Flir
4 81 Andere professioneel
6 jaren geleden

Bij samengestelde isolaties in een constructie is er een vuistregel dat (als ik het me goed herinner) de isolatie waarde van de binnenkant maximaal een derde mag zijn tov isolatie buiten. In dat geval moet er geen nieuw dampscherm komen, maar dit is voor als het dampscherm tss beide isolaties zit, wat hier niet het geval is. Ik zie zo meteen niet de impact van de dampopenheid van de buitenafwerking op het condensatiepunt ergens in de constructie. Die is dacht ik uitsluitend afwezig van het temperatuursverloop en de dampspanning. Als er geen vocht is in de muur, kan er natuurlijk ook geen condens zijn noch vorstschade ten gevolge hiervan.  Een berekening van de dampspanning en de maximale dampspanning zal aantonen waar het risicopunt ligt in de constructie. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Welke premies zijn er voor dak-, vloer- en muurisolatie? Een overzicht van de isolatiepremies per gewest

Je dak, vloer of muren isoleren? We geven je een compleet overzicht van de isolatiepremies in Vlaanderen, Wallonië en Brussel.

Lees meer

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Vloerisolatie: alles wat je moet weten over de plaatsing, geschikte materialen en prijs

Naast dak- en muurisolatie is vloerisolatie een goede manier om warmteverlies te voorkomen. Ontdek meer over de plaatsing, materialen en prijs.

Lees meer

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Isoleren: prijs, premies, materialen en plaatsing

Ga je isoleren? Ontdek de prijzen, premies en de materialen. Maar ook: hoe dik moet je isoleren en hoe moet je dak, vloer en (spouw)muren isoleren?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag