6

Licht nemen op het perceel van de buren

Maggi
Maggi
#Bouwpartners · 6 jaren geleden

Toen we onze woning kochten zaten er in de scheidingsmuur, ter hoogte van ons terras, 4 glazen bouwstenen, 2 gewone en 2 met verluchtingspleten. Blijkbaar is dit voor de verluchting van de badkamer van de buren. We willen graag de scheidingsmuur langs onze kant afwerken met een houtconstructie, omdat deze muur in verschillende soorten baksteen is opgebouwd. Moeten we de 4 glasdallen vrij laten of mochten die er in de eerste plaats sowieso al niet zitten? Onze huidige buren zijn ook nieuw, dus we weten niet wat er tussen de vorige eigenaren is afgesproken.

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/53637/15561927363817061158498761919474.jpg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=9b0a905dd4936886088402f76c778e13

Alle reacties

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
6 jaren geleden

Volgens mij mag U aan deze muur niets doen daar dit geen gemeenschappelijke muur is.

0
Maggi
Maggi
0 3 Andere particulier
6 jaren geleden

Het is inderdaad geen gemeenschappelijke muur, hij staat volledig op onze grond.

0
idur
idur
174 842 Andere professioneel
6 jaren geleden

Dat begrijp ik niet goed .Hoe kan een muur van het huis van jouw buur volledig op jouw grond staan zonder dat het een gemeenschappelijke muur is?

0
Maggi
Maggi
0 3 Andere particulier
6 jaren geleden

Als je kijkt naar de originele bouw komen onze achtergevels op gelijke hoogte. De buren hebben verder aangebouwd tegen de "gemeenschappelijke" muur. (badkamer, berghokken, ...)  Je kan zien en meten dat deze muur eigenlijk volledige op onze grond staat, wat de afspraken geweest zijn tussen de twee vorige eigenaren weet ik niet, maar de muur is een lappendeken van stukjes bijbouwen. Ik weet  niet hoe ik het anders moet uitleggen.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

U bent natuurlijk op geen enkele wijze gebonden aan mondelinge afspraken tussen de 2 vroegere eigenaars. Hetgeen telt is wat de wet zegt . Volgens het Burgerlijk Wetboek is dit hoegenaamd niet in orde. Probleem is dat het "misdrijf" waarschijnlijk al lang verjaard is om verwijdering te kunnen eisen, zelfs meer, vermoedelijk is dit een gemene muur geworden en is de helft, grond inbegrepen, van uw buurt.

Volgens mij heb je echter ten alle tijde het recht de vensteropening te dichten hetzij door aan te bouwen of de gevel te bekleden. Ik vind daar echter niet direct iets over terug. Maar hoe dan ook zou dit anders tot eigenaardige toestanden  leiden waardoor je u enerzijds niet kunt tegen  verzetten als uw buur een venster plaatst in de gemene muur in overeenstemming met het BW en anderzijds uw rechten op uw eigendom hierdoor verminderen (voornamelijk bouwdiepte en bouwhoogte).

Het best kan u met uw buur de toestand bespreken om te.bekomen dat hij licht en verluchting via zijn eigendom betrekt. Verluchting kan eenvoudig via het platte dak eveneens licht door het plaatsen van een koepel.

Probeer ook eens te achterhalen hoe lang deze situatie al bestaat. Verjaring bij een gemene muur is pas na 30 jaar.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Wonen 2025 opent eind deze maand de deuren

Op 25 januari 2025 gaat bouwbeurs Wonen van start. De Nekkerhal in Mechelen is dan dé plek voor iedereen die op zoek is naar bouwinformatie en inspiratie.

Lees meer

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Ga gratis naar Bouwbeurs Roeselare 2025

Op 1 februari opent Bouwbeurs Roeselare opnieuw de deuren. Dankzij Livios kan je gratis naar de beurs.

Lees meer

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Werkt je aannemer aan een uurtarief? Zo maak je goede afspraken

Aannemers werken soms aan een uurtarief in de plaats van een vast bedrag. Met deze tips vermijd je discussies over het aantal gepresteerde uren.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag