4

Zoldervloer met PUR platen

Den Ouwe
Den Ouwe
#Isolatie · 6 jaren geleden
Deze vraag is goed beantwoord

Ik ga mijn onverwarmde zolder isoleren met Eurowall van Recticel op de balken van de zoldervloer. Mijn dak heeft geen onderdak waardoor isolatie tussen de balken van het dak niet mogelijk is. Ik koos voor Eurowall platen met een dikte van 10 cm (Rd= 4,50 m2K/W en Lambda= 0,022 W/mK), hierdoor wordt mijn vloer tevens beloopbaar. In het plafond van mijn badkamer (spaanderplaat met hiertegen beschilderde waterdichte Gyproc platen) zitten LS spots. De voedingstrafo voor de 12 V halogeenspots en de bedrading ligt op het plafond op de zolder.

Vraag: Hoe zorg ik ervoor dat ik later aan deze voeding kan werken? Teruggeplaatst uitgezaagd stuk plaat, volledige rij platen wegnemen of heeft iemand een ander idee?

1
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Isolatie: De woonnorm 2050 zoals die vandaag bepaald is, eist een U-waarde van 0,24W/m²K. (Rd= 0,42).

Met 10cm isolatie zit u iets beter, maar als een volgende regering de lat iets hoger legt voldoet de isolatie niet meer. Ik zou eerder aanraden van 12cm dikte te nemen.. 

Maar de isolatieplaat is niet zomaar beloopbaar. Best legt u op de  isolatieplaat  een spaanderplaat  van minstens 12mm dikte 

Verlichting badkamer: De voeding  12V voor de spots durft soms vlug defect gaan. Het is dan ook aan te bevelen dat deze zonder breekwerk kan vervangen worden. Het eenvoudigste dat u kan doen is de transfo bij  de opening voor een spot  plaatsen. Is deze defect dan kan u door de spot te verwijderen  ook de transfo vervangen (zorg dat de 230V voedingskabel lang genoeg is ).

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Isolatie: De woonnorm 2050 zoals die vandaag bepaald is, eist een U-waarde van 0,24W/m²K. (Rd= 0,42).

Met 10cm isolatie zit u iets beter, maar als een volgende regering de lat iets hoger legt voldoet de isolatie niet meer. Ik zou eerder aanraden van 12cm dikte te nemen.. 

Maar de isolatieplaat is niet zomaar beloopbaar. Best legt u op de  isolatieplaat  een spaanderplaat  van minstens 12mm dikte 

Verlichting badkamer: De voeding  12V voor de spots durft soms vlug defect gaan. Het is dan ook aan te bevelen dat deze zonder breekwerk kan vervangen worden. Het eenvoudigste dat u kan doen is de transfo bij  de opening voor een spot  plaatsen. Is deze defect dan kan u door de spot te verwijderen  ook de transfo vervangen (zorg dat de 230V voedingskabel lang genoeg is ).

0
Den Ouwe
Den Ouwe
0 10 Verbouwer
6 jaren geleden

Hallo Hugo C.

Bedankt voor je reactie. Ik ben nu 71 en mijn woning staat er al 39 jaar, ik lig niet meer echt wakker van die nieuwe woonnorm. Ik kon die Eurowall van Recticel goedkoop op de kop tikken, die is trouwens best beloopbaar. Ik weeg een goede 100 kg en ik ben er niet doorheen gezakt, dat hadden de mensen van Recticel mij trouwens verzekerd op Batibouw. Zo een extra spaandervloer is niet echt nodig, ik ga de vloer trouwens slechts sporadisch betreden. Voor het tijdelijk stockeren en plaatsen heb ik een aantal OSB3 platen gekocht van 12 cm, hiermee ga ik na de plaatsing een looppad maken. Bedankt ook voor de tip voor de voeding van de spots.

Met vriendelijke groeten,

Den Ouwe

0
Kris M
Kris M
594 3474 Andere particulier
6 jaren geleden

Als die spots niet in het natte gedeelte zitten zou k ze vervangen door 220v spots.  Als alternatief kan je de 12v trafo op zolder aan een muur monteren en vanaf daar met soepele 2x2,5mm2 draad naar de 12v spots gaan.  2,5mm2 om het spanningsverlies te beperken (bv 50w is al 4A). 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

De 10 grootste fouten bij vloerisolatie

Je vloer isoleren: waar loopt het typisch mis en waar let je beter extra voor op? Tien boosdoeners!

Lees meer

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Je muren isoleren: 3 opties en hun voor- en nadelen

Wie de muren van een bestaande woning wil isoleren, heeft drie opties: naast isolatie aan de buiten- of binnenzijde kan je ook de spouwmuur opvullen.

Lees meer

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Wat is de prijs van vloerisolatie?

Voorkom warmteverlies door een goede vloerisolatie. Benieuwd naar de prijs van vloerisolatie, de terugverdientijd en welke premies je kan aanvragen?

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag