Oh dank u bewijzen kan ik. Ze hebben in compromis en akte laten uitschijnen dat het PID Nog niet aanwezig hoeft te zijn volgens wettelijke bepaling van 25 januari 2001. Ik ben 2e eigenaar na de verbouwingen. Ik kende daar allemaal niks van. Kelder uitgegraven zonder mij op de hoogte te brengen is toch vergunningsplichtig. Er was al tss die architect en vorige eigenaar een gerechtsexpertise geweest en dit werd mij verzwegen. Na een jaar heb ik deze gekregen daar staat in vermeld dat er een structureel probleem is maar er wordt niet vermeld wat. Is dat om de verkoper in te dekken want hij kent heel veel mensen.
Deze opmerkingen zijn wel in contrast met uw in eerste instantie gestelde vraag.
Op deze manier kan je moeilijk een passend advies geven.
Voor alle duidelijkheid :
Een compromis en akte zonder PID is geen argument om de 10 jarige aansprakelijkheid in te roepen.
Het wel of niet vergunningsplichtig zijn voor werken aan de kelder is geen argument om de 10 jarige aansprakelijkheid in te roepen. Wat wel kan is dat de UITVOER van de kelderwerken hebben geleid tot stabiliteitsproblemen en dat je hiervoor je beroept op die 10 jarige aansprakelijkheid. Maar dan moet JIJ wel het oorzakelijk verband kunnen aantonen mits bewijsmateriaal.
Het verzwijgen een een gerechtsexperise is ook geen argument om de 10 jarige aansprakelijkheid in te roepen.
Maar als u al de tweede eigenaar bent, zal je steeds de vorige eigenaar in gebreke moeten stellen en deze zal op zijn beurt zijn architect en aannemer moeten in gebreke stellen.
Wat betrefd de gerechtsexpertise tussen de vorige eigenaar en de architect , hebt u , - bij een uitspraak ten grond - in se niks mee te maken.
Betreffende de PID, Postinterventiedossier. U moet wel een onderscheid maken tussen nieuwbouw en verbouwingen. Bij verbouwingen is er dan nogeens een onderscheid tussen structurele werken en verfraaingswerken. Om dus te stellen dat deze PID verplicht aanwezig moest zijn bij de verkoop is nogal kort door de bocht.
MIsschien eens eerst voor je zelf uitmaken, en dit in samenspraak met een advocaat spec bouw EN een techtnisch raadsman wat je juist wil bereiken.