3

Hoe kan je huurder dwingen tot bezoekrecht?

bnkvdv
bnkvdv
#Regelgeving · 6 jaren geleden

Ik zou graag mijn woning die nu verhuurd wordt verkopen. Daarvoor heb ik een attest nodig van elektrische keuring. Telkens ik met de huurder een datum afspreek voor een keuring laat hij een dag voordien weten dat de afspraak/voor keuring niet kan doorgaan. Zelfs zonder reden. Idem voor het toelaten van kandidaat kopers. Hij geeft een aantal dagen op maar enkele dagen voordien kan het plots niet meer. Dus hij probeert uitstel te zoeken. Hij is bang dat hij de huurwoning zal moeten verlaten binnen de 6 maanden als een nieuwe koper de woning koopt om er zelf in te gaan wonen. In het huurcontract staat duidelijk dat ik bezoekrecht heb na afspraak. Hoe kan ik hem juridisch dwingen dit spelletje te stoppen?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

Het enige dat er op zit is per aangetekend schrijven de huurder melden dat de woning te koop wordt gesteld en dat u hieromtrent enkele afspraken wenst te maken. 

Voor de keuring van de elektrische installatie zijn er 2 mogelijkheden: u voorziet voorafgaandelijk aan de keuring   het vereiste eendraadschema en situatieschema van de installatie en dan moet u eerst toegang hebben tot de woning om de schema's te (laten) tekenen. Vervolgens vraagt u aan de huurder een datum waarop de installatie kan gekeurd worden. Gewoonlijk kan u op de website van het controleorganisme hun agenda inzien. Dit geeft het meest waardevol keuringsverslag van de installatie.

Ofwel houdt u zich aan de minimale verplichting en gaat u direct over tot de keuring van de installatie.  De installatie zal dan ook afgekeurd worden beginnende met de inbreuk dat er geen schema's zijn en zullen er ook enkele standaard controles en metingen gebeuren van aarding en isolatie en eventueel reeds andere vastgestelde inbreuken. Maar u hebt uw keuringsattest maar met onvolledige informatie voor de koper.

Eenmaal u de woning te koop stelt vraagt u aan de huurder minimaal 2 realistische periodes per week waarop de woning kan bezichtigd worden.

Weigert hij dit dan rest er u enkel de vrederechter. U kan dit doen door de vrederechter te vragen de partijen op te roepen om tot een minnelijke regeling te komen (is gratis maar de andere partij is niet verplicht te komen en dan staat u nog nergens) of u maakt een verzoekschrift op voor de vrederechter met de vraag de andere partij  te dagvaarden (kosten grootte orde 40€). 

0
StaalBouw
StaalBouw
28 203 Andere particulier
6 jaren geleden

Via vrederechter

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Energiecontract opzeggen? Regering De Wever wil verbrekingsvergoeding invoeren

Energiecontract opzeggen? Regering De Wever wil verbrekingsvergoeding invoeren

Wie zijn energiecontract wil opzeggen, betaalt binnenkort een verbrekingsvergoeding. Ontdek waarom de regering De Wever deze maatregel wil invoeren.

Lees meer

Strengere EPC-regels voor huurwoningen vanaf 2030: wat betekent dat voor huurders?

Strengere EPC-regels voor huurwoningen vanaf 2030: wat betekent dat voor huurders?

Wat betekenen strengere EPC-regels vanaf 2030 voor jouw huurwoning? Joy Verstichele van het Vlaams Huurdersplatform vertelt wat de impact zal zijn.

Lees meer

Mijn VerbouwPremie: Vlaamse Regering verhoogt leeftijd woning naar 20 jaar

Mijn VerbouwPremie: Vlaamse Regering verhoogt leeftijd woning naar 20 jaar

Sinds september 2025 moet je woning bijna 20 jaar oud zijn om Mijn VerbouwPremie te kunnen aanvragen. Ontdek de nieuwe regels.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag