Mag water uit regenton in regenwaterput ?

4

Mag water uit regenton in regenwaterput ?

hypermaxx
hypermaxx
#Sanitair · 6 jaren geleden

Beste,

Ik heb aan ons tuinhuis een 2-tal regentonnen staan van ongeveer 250 liter elk.

Ik heb een regenwaterput zitten, die ik toch nu en dan leeg trek. Daarom zou ik het water uit de regentonnen op regelmatige basis, of in de toekomst permanent naar onze regenwaterput afleiden.

Mijn vraag is of je regenwater die enkele dagen in een regenton heeft gestaan nog naar je regenput mag laten vloeien?

Alle reacties

0
robert Bruyland
robert Bruyland
0 20 Verbouwer
6 jaren geleden

In een regenton zitten allerhande beestjes die dan naar je put gaan ,wassen zou ik er niet meer mee doen en zeker niet afwassen,consumeren is sowieso uitgesloten,de rest kan wel.De oplossing is een geboorde put van 40-50m diepte met dompelpomp,na 10 jr is die terugverdiend en na controle je hebt steeds drinkbaar water met een temp van +-  9°c in overvloed.Je betaald dan enkel nog de waterzuivering aan de roverheid.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
6 jaren geleden

Zomaar putten boren om water op te pompen wordt zelden toegelaten en is vergunningslichtig.Waterspiegel zakt al genoeg. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Regenwater is per definitie niet (meer) drinkbaar. Vooreerst zuivert regen de lucht doordat alle stofdeeltjes worden opgenomen, het reinigt het dak,  platte daken met roofing kunnen ook nog een licht gele tot bruine kleur afgeven en ten slotte de dakgoot  waar allerlei onzuiverheden in liggen. De 2 voorraden regenwater bijeenvoegen zal weinig, zoniet niets veranderen aan de kwaliteit van het water.

Hoe zit het met de overloop van de regenput? Naar de riolering ? Om te vermijden dat er reukhinder ontstaat ,ongedierte zoals kikkers en ratten en terugstuwen van afvalwater via de riolering in de regenput komt, is het aan te bevelen om een terugslagklep en sifon te plaatsen.

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

Van verwarming tot ventilatie. Ontdek alles wat je moet weten over energie in ons gratis magazine ‘Mijn Energie’

De mogelijkheden zijn de laatste jaren enorm toegenomen, waardoor het moeilijker wordt om de juiste keuze te maken voor jouw woning. In dit magazine helpen we je graag op weg.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Warmtepompboiler als energiezuinige oplossing: werking, prijs, premies, terugverdientijd

Warmtepompboiler als energiezuinige oplossing: werking, prijs, premies, terugverdientijd

Een warmtepompboiler is een duurzaam alternatief voor een elektrische boiler. Ontdek alles over de werking, prijs, premies en terugverdientijd.

Lees meer

De waterfactuur blijft stijgen in 2025: zo bespaar je op drinkwater

De waterfactuur blijft stijgen in 2025: zo bespaar je op drinkwater

Kathleen De Schepper van De Watergroep vertelt hoe de waterfactuur precies in elkaar zit en deelt praktische tips om te besparen op drinkwater.

Lees meer

Je waterleiding leggen, vervangen en onderhouden: zo doe je het

Je waterleiding leggen, vervangen en onderhouden: zo doe je het

Waterleiding vervangen of nieuw leggen? Leer alles over buizen, materialen en onderhoud voor een veilige en duurzame installatie!

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag