Ik heb nu begrepen dat het sww gemeenschappelijk is voor het gebouw. Het gasverbruik voor de opwarming van het sanitair water moet u ook in rekening brengen. Netto is dit ongeveer 60kWh per m³ sww, bruto (ketel, leiding en boiler verliezen) mag u gauw met 120kWh per m³sww rekenen.
33 appartementen met een jaarlijks verbruik van 20m³ sww per appartement zal grootte-orde 80.000kWh gas verbruiken. Dus best eens zien te weten komen hoeveel warmwater er verbruikt is.
Om een zo nauwkeurig mogelijke verdeling te maken van de stookkosten is het noodzakelijk dat op de boilers ook een kWh-teller wordt geplaatst + een waterteller zodat u perfect het gasverbruik en de kostprijs van het sww kan bepalen.
Gewoonlijk past men een vuistregel toe maar in goed geisoleerde woningen is dit zeer moeilijk. Gewoonlijk is het aandeel van het sww groter dan het aandeel in de verwarming en dat verbruik wordt niet gemeten
==================================================
Maar, er is maar 1 centrale zeer goed geïsoleerde grote boiler die naast de 2 Viessmann ketels staat in het stooklokaal. Begrijp ik het dan goed dat de installateur daar best 1 kWh teller plaatst en een waterteller voor het aantal m3 warm water verbruik te meten ? Hoe wordt dan het gasverbruik voor sww verrekend naar de individuele,appartementen ? Er zijn appartementen met ligbad en/of douche. Dient er dan ook een extra kWh meter in het appartement geplaatst ? Dit is onduidelijk voor me. Momenteel wordt de 1ste eindafrekening voor gas voorbereid en het warmteverlies wordt dan per appartement verdeeld in functie van het gemeten individueel gasverbruik. Concreet betekent dit dat een appartement met een groot gasverbruik gemeten Itron, ook een groter % aandeel in het warmteverlies dient te betalen.....ook al is er bijvoorbeeld een kleiner (warm) waterverbruik invergelijking met de andere appartementen.