Beste
Uiteraard meet Itron in kWh maar ik heb de omzetting naar m3 gebracht om een eenheid met de aardgasteller te hebben. Het individueel verbruik van alle appartementen is de optelsom van alle Itron meters en bedraagt 86.000 kWh (gemakkelijkshalve heb ik omzettingscoefficient 10 genomen om te verrekenen naar m3) Het totale gasverbruik volgens de centrale meter is 15.000 m3 of grosso modo 150.000 kWh. De juiste omzettingscoefficient kan je trouwens raadplegen op de website van Fluvius en verschilt per ingedeelde regio (regio met rijk of arm aardgas). Maar dat is mijn inziens niet relevant.
Het rijk aardgas is de omzettingsfactor 11,4 en voor arm aardgas 10,3, maar best kijkt u op de jaarfactuur: daar staat de gebruikte omzettingsfactor vermeld en die houdt rekening met hetgeen werkelijk is verdeeld geweest.
Ik heb nu begrepen dat het sww gemeenschappelijk is voor het gebouw. Het gasverbruik voor de opwarming van het sanitair water moet u ook in rekening brengen. Netto is dit ongeveer 60kWh per m³ sww, bruto (ketel, leiding en boiler verliezen) mag u gauw met 120kWh per m³sww rekenen.
33 appartementen met een jaarlijks verbruik van 20m³ sww per appartement zal grootte-orde 80.000kWh gas verbruiken. Dus best eens zien te weten komen hoeveel warmwater er verbruikt is.
Om een zo nauwkeurig mogelijke verdeling te maken van de stookkosten is het noodzakelijk dat op de boilers ook een kWh-teller wordt geplaatst + een waterteller zodat u perfect het gasverbruik en de kostprijs van het sww kan bepalen.
Gewoonlijk past men een vuistregel toe maar in goed geisoleerde woningen is dit zeer moeilijk. Gewoonlijk is het aandeel van het sww groter dan het aandeel in de verwarming en dat verbruik wordt niet gemeten.