Onregelmatigheid bij affichering bekendmaking omgevingsvergunning

18

Onregelmatigheid bij affichering bekendmaking omgevingsvergunning

Suzanne5
Suzanne5
#Ontwerp · 6 jaren geleden

Recent werd in de omgeving waar we gaan wonen een omgevingsvergunning toegekend voor verkaveling in woongebied met agrarisch karakter (lintbebouwing). 

De affichering gebeurde echter niet correct, waardoor wij niet in de mogelijkheid waren om hierop te reageren. De gele affiche werd namelijk aangebracht op een bord dat op het einde van een (privé)parking werd gezet (dus niet grenzend aan de openbare weg). Bovendien liggen de gronden die nu worden verkocht náást de plaats waar de affiche werd gezet. Hierdoor leek het alsof de affiche betrekking had op de parking en niet op de gronden ernaast. Daarenboven was de affiche absoluut niet leesbaar vanaf de openbare weg. Nu zien we opeens dat de gronden die naast de de plaats waar de affiche werd aangebracht liggen (voorheen weiland) nu plots te koop staan als bouwgrond. Wij vallen dus uit de lucht.

Is de vergunning nu nog geldig en kan gewoon gebruik gemaakt worden van de omgevingsvergunning? Wat kunnen we nu doen om toch nog hierop te kunnen reageren?

Alle reacties

0
Bouwforum589
Bouwforum589
0 2 Andere particulier
6 jaren geleden

Dag Suzanne,

Inspitratie kan je opdoen via lectuur van volgende:

RvVb - 1

ARREST

nr. RvVb/A/1516/0920 van 5 april 2016

in de zaak 1112/0838/A/8/0749

Je kan dit arrest opdiepen via de zoekmodule van de Raad:

Succes!

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

...

Beste Hugo,

Het gaat niet over natuur voor 't groen, voor de vogelkes of voor de bloemekes, enz... Het gaat over de kosten voor de gemeenschap die niet houdbaar zijn in Vlaanderen. Het gaat over kosten om riolering, gas, elektriciteit, internet, kabel, wegen, enz.. aan te leggen en te onderhouden over een veel door lintbebouwing en door ondoordachte bebouwing buiten natuurlijke woonzones. Het gaat over de beperkingen die we anderen (landbouwers, industrie enz...) hierdoor opleggen door de ruimte voor ons privé op te eisen. Het gaat over de door bebouwing gebruikte oppervlaktes die de natuurlijke waterverplaatsingen in de grond verstoren met gevolgen voor onze landbouw, voor onze veiligheid tegen overstromingen, ... het gaat over zoveel meer dan degenen die hun "historisch opgewaardeerde" landbouwgrond kunnen verkopen als bouwgrond. 

Als we binnen 30 jaar tot de vaststelling komen dat deze nutsvoorzeningen en uitrustingen niet meer houdbaar zijn en dus door "overmacht" beslissen deze diensten niet meer aan te bieden in deze kostelijke zones (zoals in Nederland, Duitsland, Frankrijk, UK, ... dit al jaren het geval is) dan zal jij de eerste zijn om te zeggen dat de politiek (de staat/de gemeenschap) geen visie heeft en veel geld (uw belastingen) wegsmijt. Jouw en onze kinderen en kleinkinderen zullen van onze en uw laksheid in bouw/urbanisatie visie, van ons en uw opportunisme en van ons en uw egoisme, de gevolgen dragen. 

En ... als de gemeente, zoals Suzanne5 beweert, afwijkt van haar eigen visie voor ruimtelijke plannen, is dit zelfs op het randje van crimineel gedrag. Zelfs, dit gedrag van een gemeentebestuur verdedigen (binnen of buiten de gemeenteraad), is voor mij verwerpelijk.

Het is inderdaad overduidelijk dat de openbare infrastructuur, onderhoud van wegenissen, rioleringen en nutsleidingen in geconcentreerde woongebieden zoals steden en dorpscentra veel goedkoper is en efficiënter wordt gebruikt. Maar zoals hier de zaken worden voorgesteld, lintbebouwing in een agrarisch gebied (in een niet-grondgebonden agrarisch gebied moet men dan nog de geurtjes erbij nemen) is het een woonzone vermoedelijk met landelijk karakter. De nutsleidingen zijn zo wie zo toch aanwezig en voor zover het enkel om huishoudelijke  aansluitingen gaat stelt dat in de meeste gevallen geen problemen. 

Waar ik problemen rond zie is dat de mogelijkheden van de particulier nagenoeg nihil worden gemaakt door allerlei ingenieus gevonden regeltjes die weliswaar bedoeld zijn om een bepaalde type van bewoning te beschermen maar dat in feite de overheid, gemeente of gewest, beslist of je specifiek in dat geval mag bouwen, verbouwen of vernieuwbouwen. 

Stad Antwerpen, dat nog niet zo lang geleden klaagde over leegstand en verkrotting, heeft nagenoeg 80% van de woningen als bouwkundig erfgoed bestempeld zonder enige inspraak of verzetmogelijkheid van de eigenaars. Wil je afbreken en nieuwbouw zetten dan moet je eerst de toelating krijgen om af te breken bij het dep. Bouwkundig erfgoed. Wil je een groot burgershuis verbouwen naar een meergezinswoning dan is dat ook niet meer toegelaten. Als de betonstop er dan ook nog doorkomt zoals hij recent werd voorgesteld dan mag je elke privé initiatief tot bouwen of verbouwen wel vergeten. Hetgeen er op zit is enkel nog uit de handjes eten van de overheid, maar enkel als het hun zint. Ik betwijfel of een cola zero zal blijven volstaan.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

...

Beste Hugo,

... Het gaat over de kosten voor de gemeenschap die niet houdbaar zijn in Vlaanderen. ...

... De nutsleidingen zijn zo wie zo toch aanwezig en voor zover het enkel om huishoudelijke  aansluitingen gaat stelt dat in de meeste gevallen geen problemen. 

Waar ik problemen rond zie is dat de mogelijkheden van de particulier nagenoeg nihil worden gemaakt door allerlei ingenieus gevonden regeltjes die weliswaar bedoeld zijn om een bepaalde type van bewoning te beschermen maar dat in feite de overheid, gemeente of gewest, beslist of je specifiek in dat geval mag bouwen, verbouwen of vernieuwbouwen. 

... Als de betonstop er dan ook nog doorkomt zoals hij recent werd voorgesteld dan mag je elke privé initiatief tot bouwen of verbouwen wel vergeten. ...

@ Hugo C.

Je stelt het eenvoudig voor met de kennis die je hebt opgedaan in Vlaanderen. Een kennis die spijtig genoeg u veel belastinggeld en meerkosten doet betalen.

Jij gaat ervan uit dat alle wegen uitgerust zijn met nutsvoorzieningen. Dit is zo op de meeste wegen in Vlaanderen, maar dit is niet zo in onze omringende buurlanden. Zij rusten nog geen 50% van de verbindingswegen uit met nutsvoorzieningen en de andere verbindingswegen worden enkel uitgerust met bvb nutsvoorziening op midden- of hoogspanning, middendruk (gas en water) en voor kanalisatie van grijs- of bruin water voor verdere verwerking. Er zijn dan ook geen controleputten met putdeksels nodig in dit concept.

Wij (Vlaanderen) rusten onze verbindingswegen nog steeds uit met bijkomend laagspanning, met bijkomend lage druk (water en gas), met bijkomend rioleringen voor zelfs regenwater. Dit kost heel veel aan belastingsgeld (gemeenten, gemeenschappen en nationaal) en veel meer netwerkkosten (Fluvius, Elia). Dit blijven onderhouden (en bijkomend blijven investeren) kost ook heel veel geld en de bijkomende risico's (netwerk verliezen voor spanning, gas en water) zijn ook niet verwaarloosbaar. Wij (Vlaanderen) hebben bijna al onze wegen uitgerust met nutsvoorzieningen en toch bereiken we minder dan 90% van de bevolking met een aansluiting van riool en/of stadswater terwijl dit in de ons omringende landen meeer dan 98% is met een kleinere investering.

Het vieze woord dat wij daarvoor uitvonden en dat zoveel frustatie veroorzaakt is "de betonstop", maar is niets anders dan "doe nu eens gewoon".

NOTA: in Nederland heeft men sinds het einde van de 2de wereldoorlog de nutsvoorzieningen lokaal georganiseerd per postcoderoos (1 middenspanningstransformator per groep van wijken voor de laagspanning van 400 V). Hierdoor kan lokaal opgewekte energie ook lokaal gebruikt worden, hierdoor kan ook lokale energieopslag (in batterijen, of ...) ook direct voordelen geven voor de buurt/wijk omdat deze goedkoper is doordat er niet moet opgetransformeert worden naar middenspanning en omdat in de toekomst ook een gelijkspanningsnet tot de mogelijkheden behoort (zonnepanelen en windmolens leveren gelijkspanning en batterijen kunnen sneller laden met gelijkspanning). Hierdoor kunnen lokale initiatieven ontstaan met beperkte inbreng van de lokale inwoners, die dan ook hiervan de voordelen direct plukken. Er is dan ook meer draagkracht voor nieuwe energie want dit brengt direct voordelen met zich mee. Eenzelfde scenario speelt zich nu af in bepaalde streken in Duitsland waar de energieverdeling en -voorziening ook lokaal wordt georganiseerd. 

Betreft erkenning en bescherming van erfgoed: het is niet om dat een bepaald pand als erfgoed is erkend dat het ook beschermd is. In feite is maar minder dan 10% van het erkend erfgoed beschermd. De erkenning is er enkel om de gelegenheid te geven aan de administratie om eventueel het erfgoed te beschermen indien er gevaar dreigt dat het wordt afgebroken of verloedert. In de praktijk is het enige verschil dat de dienst erfgoed zijn advies geeft over de afbraak. In feite zal maar een heel klein deeltje (minder dan 5%) van dit erfgoed effectief beschermd worden. Dus als u een bouwaanvraag of afbraaakvergunning aanvraagt, zal de enige barrière de dienst erfgoed zijn die nagaat of het moet beschermd worden. In vele gevallen (meer dan 95%) mag je dus gewoon afbreken en nieuw bouwen, want anders zal de staat (gemeenschap) moeten tussen komen (40%) in de herstelkosten als de dienst erfgoed het pand zou beschermen (klasseren). Bij een beschermd stadszicht zal de gemeentelijke ruimtelijke ordening bepaalde beperkingen hanteren bij de nieuwe bouwvergunning zodat het nieuwe gebouw ingepast wordt in de omgeving. Dit is ook geen onoverkomelijke zaak.

Dat oude gebouwen niet zomaar mogen omgevormd worden tot meergezinswoningen is ook niet abnormaal. De wet schrijft voor dat de scheidingswanden tussen nieuwe meergezinswoningen moeten bestaan uit zware materialen uit het oogpunt voor brandwerendheid en geluidsoverdrachten tussen meergezinswoningen onderling moeten beperkt zijn. De meeste herenwoning, patriciërswoningen, oude woningen, ... hebben roostering als scheidingswand tussen de verdiepen en zijn dus niet zomaar om  te vormen tot meergezinswoningen. De trappen moeten ook bekleed worden met onbrandbaar materiaal, er moeten meestal ook nooduitgangen voorzien worden, er moet fietsenstalling aanwezig zijn, enz... In de meeste gevallen is de investering de meerwaaarde niet waard. Verbouwing tot ééngezinswoning is echter geen probleem. Afbraak en omvorming tot meergezinswoning kan soms wel worden goedgekeurd als er voldoende ruimte aanwezig is en als er kan worden voldaan aan alle eisen voor meergezinswoningen.

0
Suzanne5
Suzanne5
0 6 Andere particulier
6 jaren geleden

Bedankt voor jullie antwoorden!

Los van deze belangrijke discussie, weet iemand toevallig of gemeenten zomaar het recht hebben om bij het toekennen van omgevingsvergunningen af te wijken van de ruimtelijke structuurplannen (zowel op Vlaams, provinciaal, als gemeentelijk vlak)? Hebben gemeenten hierover volledig zelf de autonomie om te beslissen (zelfs als het tegen de ruimtelijke ordening gaat) of moeten ze met een grondige reden kunnen aantonen waarom ze hiervan afwijken? Bestaat er een controlerende instantie die hierover waakt, of kunnen de ruimtelijke structuurplannen voorlopig gewoon in de prullenmand gegooid worden?

@ Bouwforum589:

Bedankt voor dit voorbeeld! Het geeft in elk geval al een beetje hoop.

0
Luc Vandamme
Luc Vandamme
47 337 Verbouwer
6 jaren geleden

@ Suzanne,

Nee gemeenten mogen niet afwijken van de ruimtelijke structuurplannen voor het afleveren van een omgevingsvergunning. Ruimtelijke structuurplannen zijn de bevoegdheid  van de hogere overheid (provincie, Vlaamse gemeenschap). Dus als je daar wil van af wijken moet je je omgevingsvergunning via de provincie of de Vlaamse gemeenschap verkrijgen door als vergunningsaanvrager in beroep te gaan tegen een afgewezen beslissing van het college van burgemeester en schepenen.

Gemeenten mogen ook niet afwijken van dwingende adviezen. Het schepencollege kan wel afwijken van niet dwingende adviezen. (=> dus aan u om op de gemeente alle gedetailleerde adviezen op te vragen en te vergelijken met de omgevingsvergunning, wil je een dossier opbouwen)

Een beroep instellen voor de Raad is geen eenvoudige zaak (ervaring) en je bent best een gespecialiseerd advocaat aan te stellen. Een verkeerde of late datum van indiening, een verkeerde of late betaling van rolrechten, ... is al genoeg om het beroep niet te behandelen (onontvankelijk). De verkeerde affichage kan door jou niet ingeroepen worden als je geen bewijzen (via gedateerde foto's, PV's, ...) hebt. Je enige kans is een beroep in te stellen voor een administratieve fout zoals afwijken van de ruimtelijke structuurplannen (afwijken is niet de bevoegdheid van het college van burgemeester en schepenen) , maar je moet dit kunnen bewijzen.

Ik wens je wel veel succes en veel moed en een goede advocaat!

0
Suzanne5
Suzanne5
0 6 Andere particulier
6 jaren geleden

Bedankt voor je antwoord Luc!

Ik wil heel graag reageren, al was het alleen maar om nu een degelijk openbaar onderzoek te laten doorgaan (en geen privé onderzoek, zoals nu is gebeurd). Heb je enig idee hoeveel een advocaat mij gaat kosten en heb ik dan ook enige kans om dit te winnen?

Ik heb gelukkig wel genoeg foto's van de affichering (hoewel ik er op dat moment niet op had gelet, vanwege de onduidelijkheid). Ze staat namelijk op google streetview met datum. Je kan ze dus vanuit alle hoeken bekijken... . 

Als ik het dossier ga inkijken bij de gemeente, waarop moet ik dan precies letten?

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Bedankt voor je antwoord Luc!

Ik wil heel graag reageren, al was het alleen maar om nu een degelijk openbaar onderzoek te laten doorgaan (en geen privé onderzoek, zoals nu is gebeurd). Heb je enig idee hoeveel een advocaat mij gaat kosten en heb ik dan ook enige kans om dit te winnen?

Ik heb gelukkig wel genoeg foto's van de affichering (hoewel ik er op dat moment niet op had gelet, vanwege de onduidelijkheid). Ze staat namelijk op google streetview met datum. Je kan ze dus vanuit alle hoeken bekijken... . 

Als ik het dossier ga inkijken bij de gemeente, waarop moet ik dan precies letten?

De verkavelde gronden bevinden zich in een woonzone (lintbebouwing) en u woont ook in die omgeving. Ik begrijp in het geheel de reden niet waarom en welke bezwaren u zou maken tegen die verkaveling.

Is het om gewoonweg ook eens vervelend te doen tegenover de eigenaar/ verkavelaar uit afgunst dat er van weidegrond plots bouwgrond wordt gemaakt?

Of is het juist omdat er op uw woning heel wat beperkingen zijn opgelegd door de overheid?

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Vraag gratis offertes aan voor jouw bouw- of renovatieproject

Vraag snel en eenvoudig offertes aan bij gespecialiseerde professionals bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer


Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag