We hebben , voor de ondertekening , zelf de sonderingen aangevraagd. Deze werden wel pas uitgevoerd na ondertekening van het contrakt. Ook de funderingsstudie was door mij aangevraagd en was na de ondertekening. Ik besef dat hij die werken dient uit te voeren , maar bestaat er dan niets van maximum prijzen? Waar gaat dat eindigen. Zijn dossier is anders redelijk compleet, maar als je overal meer dan het dubbele begint aan te rekenen voor meerwerken....
Dat is een van de kunstgrepen waar SOD-bedrijven met werken. Let ook op bij wijziging van de keuzes van materialen die u reeds gemaakt hebt of nog moet maken. Niet zelden bedraagt de meerprijs gewoon de kostprijs van uw keuze. Een andere kunstgreep is uiteindelijk ook dat men zegt dat de samenwerking met de onderaannemer of leverancier is stopgezet en je een nieuwe keuze moet maken bij, terug, wel bedrijf die zij aanduiden. Ook de verplicht te volgen lijst van hofleveranciers kan gevaren inhouden. Waar bv voor de vloer een aannemelijke eenheidsprijs werd voorzien, blijkt naderhand dat je voor dat geld bij die leverancier enkel keuze hebt uit het allergoedkoopste en wil je iets betere kwaliteit dan zit je vlug aan het drievoudige.
Vermoedelijk valt uw woning onder de wet Breyne. Heeft het Sod-bedrijf u reeds de nodige attesten bezorgd dat zij de voltooiingswaarborg hebben voldaan?
Zie eens na of er nergens een clausule in het contract staat die toch impliceren dat je er delen kunt uitlichten.
Indien je bv bij de uitwerking van de keuken voor onaangename verrassingen komt te staan, voorzie een offerte van uw keuze bij een ander bedrijf. Desnoods kies je het allergoedkoopste en kom je er beter vanaf door naderhand de keuken bij de leverancier van uw keuze te maken.
Verder, voor je een factuur betaald, zie altijd na of er op het bedrijf geen inhoudingsplicht van toepassing is inzake BTW of sociale zekerheid (website van de overheid). Het is een teken aan de wand dat u voorzichtig moet zijn dat u niet te veel betaalt. Die inhoudingsplicht is niet van toepassing op particulieren, maar u hebt wel het recht pas te betalen als er geen inhoudingsplicht bestaat (druk altijd de printscreen of attest af) en bewaar het bij uw factuur. U weet nooit wat een overijverige ambtenaar uit zijn mouw weet te schudden.
Vermoedelijk is de keuze en ereloon van architect inbegrepen in de aannemingsprijs. Besef dat die architect in de eerste plaats de belangen van het Sod-bedrijf zal behartigen en het principe hanteert "Zolang de bouwheer niets zegt , is het voor mij ook goed"
In feite mag je pas een contract bij een SOD-bedrijf ondertekenen als alles definitief gekend en begroot is. Maar dat is bijna onmogelijk. Het was ook een les voor mij. Nu bouw ik met allemaal afzonderlijke aannemingsbedrijven en dat geeft heel wat minder frustraties en bezorgdheden + merkelijk goedkoper.
Wees ook voorzichtig en allert wanneer een niet-betaalde onderaannemer zich rechtstreeks tot u wendt om betaling van de openstaande facturen op te eisen. U kan het niet weigeren, maar volg stipt de procedure in dat geval.