5

Te hoge meerprijs bouwwerken

Filip1966
Filip1966
#Ontwerp · 6 jaren geleden

Wij zijn een samenwerking aangegaan met een sleutel op de deur firma. We betaalden ook al 10.500 euro voorschot. Nu blijkt dat er onstabiele grond is en er een meerprijs dient te betaald te worden voor deze werken. Hij vraagt hiervoor 14.400 euro , terwijl alle berekeningen en een offerte van een andere aannemer aantonen dat de standaard prijs ongeveer 6800 euro zou zijn ( nog ruim gerekend ). Wat kan ik doen? Ik heb dit nog niet ondertekend.

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
6 jaren geleden

Mijn inziens heeft het betalen van een voorschot niets te maken met de huidige meerwerken.

1 cruciale vraag; Hebben jullie VOOR het contract of na het contract een bodemsondering laten uitvoeren?

Indien voor , dan was de labiele grond voldoende gekend, indien na ondertekening vh contract met de sod bent u gehouden om deze onvoorziene kost te dragen.

En omdat u gebonden bent aan het contract qua uitvoering kunt u zomaar niet een andere aannemer aanstellen. Zijn prijszetting is dan ook van geen enkel nut. 

0
Filip1966
Filip1966
0 2 Bouwer
6 jaren geleden

We hebben , voor de ondertekening , zelf de sonderingen aangevraagd. Deze werden wel pas uitgevoerd na ondertekening van het contrakt. Ook de funderingsstudie was door mij aangevraagd en was na de ondertekening. Ik besef dat hij die werken dient uit te voeren , maar bestaat er dan niets van maximum prijzen? Waar gaat dat eindigen. Zijn dossier is anders redelijk compleet, maar als je overal meer dan het dubbele begint aan te rekenen voor meerwerken....

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

We hebben , voor de ondertekening , zelf de sonderingen aangevraagd. Deze werden wel pas uitgevoerd na ondertekening van het contrakt. Ook de funderingsstudie was door mij aangevraagd en was na de ondertekening. Ik besef dat hij die werken dient uit te voeren , maar bestaat er dan niets van maximum prijzen? Waar gaat dat eindigen. Zijn dossier is anders redelijk compleet, maar als je overal meer dan het dubbele begint aan te rekenen voor meerwerken....

Dat is een van de kunstgrepen waar SOD-bedrijven met werken. Let ook op bij wijziging van de keuzes van materialen  die u reeds gemaakt hebt of nog moet maken. Niet zelden bedraagt de meerprijs gewoon de kostprijs van uw keuze. Een andere kunstgreep is uiteindelijk ook dat men zegt dat de samenwerking met de onderaannemer of leverancier is stopgezet en je een nieuwe keuze moet maken bij, terug, wel bedrijf die zij aanduiden. Ook de verplicht te volgen lijst van hofleveranciers kan gevaren inhouden. Waar bv voor de vloer een aannemelijke eenheidsprijs werd voorzien, blijkt naderhand dat je voor dat geld bij die leverancier enkel keuze hebt uit het allergoedkoopste en wil je iets betere kwaliteit dan zit je vlug aan het drievoudige.

Vermoedelijk valt uw woning onder de wet Breyne. Heeft het Sod-bedrijf u reeds de nodige attesten bezorgd dat zij de voltooiingswaarborg hebben voldaan? 

Zie eens na of er nergens een clausule in het contract staat die toch impliceren dat je er delen kunt uitlichten. 

Indien je bv bij de uitwerking van de keuken voor onaangename verrassingen komt te staan, voorzie een offerte van uw keuze bij een ander bedrijf. Desnoods kies je het allergoedkoopste en kom je er beter vanaf door naderhand de keuken  bij de leverancier van uw keuze te maken.

Verder, voor je een factuur betaald, zie altijd na of er op het bedrijf geen inhoudingsplicht van toepassing is inzake BTW of sociale zekerheid (website van de overheid). Het is een teken aan de wand dat u voorzichtig moet zijn dat u niet te veel betaalt. Die inhoudingsplicht is niet van toepassing op particulieren, maar u hebt wel het recht pas te betalen als er geen inhoudingsplicht bestaat (druk altijd de printscreen of attest af) en bewaar het bij uw factuur. U weet nooit wat een overijverige ambtenaar uit zijn mouw weet te schudden.

Vermoedelijk is de keuze en ereloon van architect inbegrepen in de aannemingsprijs. Besef dat die architect in de eerste plaats de belangen van het Sod-bedrijf zal behartigen en het principe hanteert "Zolang de bouwheer niets zegt , is het voor mij ook goed"

In feite mag je pas een contract bij een SOD-bedrijf ondertekenen als alles definitief gekend en begroot is. Maar dat is bijna onmogelijk. Het was ook een les voor mij. Nu bouw ik met allemaal afzonderlijke aannemingsbedrijven en dat geeft heel wat minder frustraties en bezorgdheden + merkelijk goedkoper. 

Wees ook voorzichtig en allert wanneer een niet-betaalde onderaannemer zich rechtstreeks tot u wendt om betaling van de openstaande facturen op te eisen. U kan het niet weigeren, maar volg stipt de procedure in dat geval.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Maar je moet niet wanhopig worden door mijn bericht. Alleen een verwittigd man is er twee waard. Verder veel succes met het project.

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag