Gedeelde schutting oprit vervangen
Ik ben me al een tijdje een beetje aan het inlezen over het vervangen van een gedeelde schutting, die voor ongeveer 70% van de lengte slechts 1 meter hoog is. Korte inleiding:
Wij hebben ons huis in 2009 gekocht. Tussen onze achtertuin en de achtertuin van 1 van de buren staat een simpele tuindraad van een meter hoog.
Aan de voorzijde (onze oprit) is ongevoor de eerste 8 meter ook een tuindraat van een meter hoog gelegd en de laatste 5 meter is er betonnen afsluiting van 2 meter hoog. We wisten eigenlijk al direct, dat we dat in de toekomst anders zouden willen hebben. We vonden het echter geen reden om het huis te laten schieten en hebben de schutting de afgelopen jaren maar gewoon geaccepteerd, mede omdat wij eerst het huis hebben gerenoveerd. We willen binnenkort de schuttingen (voor en achter) snel veranderen: we willen meer privacy (we hebben een nieuwschierige buurman).
We willen graag aan onze optit (voorkant) en aan de achtertuin een schutting van 2 meter plaatsen. Verder wil ik na vervanging van de schutting ook nog een poort plaatsen, zodat we echt privecy hebben (maar dat terzijde).
Ik lees hier en daar wat tegenstrijdige dingen over het vervangen van een gedeelde schutting. In principe is iedereen verplicht om mee te werken (en betalen) aan een gedeelde schutting van 2 meter hoog tussen de 2 percelen. Maar.... dit zou niet opgaan als er een goede schutting staat en je deze zou willen vervangen omdat je een andere schutting bijvoorbeeld mooier vind.
Wij hebben dus 2 reden om die schutting anders te willen:
1. Hij is grotendeels maar 1 meter hoog en dat tast onze privacy toch wel wat aan.
2. We willen een dichte schutting, dus geen simpele tuindraad.
De schutting is de mooiste niet meer, maar "echt slecht" kan ik hem nog niet noemen.
is dus: kan ik van mijn buren verwachten mee te werken (en betalen) aan het vervangen van deze schutting, omdat hij voor meer dan de helft van de lengte maar 1 meter hoog is? In het burenrecht wordt die max 2 meter hoogte expliciet genoemd.
Ik weet dat m'n buurman niet happig is om de schutting te vervangen. De achterschutting niet, omdat hij een moestuin heeft en met een hogere en dichte schutting verliest hij zon. Verder is hij nieuwschierig en kan hij niet meer onze tuin bekijken. De schutting aan de voorkan (onze oprit) wilt hij ook niet vervangen, omdat nogmaals heel nieuwschierig is. Wat zijn mijn opties? Ze hebben lang geleden al eens aangegeven het wel fijn te vinden om uit te kunnen kijken over de tuinen van anderen (lekker ruimtelijk, uhuh). Dat is voor ons eigenlijk onbespreekbaar: die hoge schutting komt er, linksom of rechtsom.
Ik heb geen zin in een langslepend gevecht over het vervangen van de gedeeldeschutting. Als ik zelf alles betaal moet ik dan nog toestemming aan de buren vragen? Dit vraag ik voor de tuin en onze oprit gedeelte.
Alle relevante tips and trics zijn natuurlijk welkom.

.png?w=760&auto=format&ar=4%3A3&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&corner-radius=10&mask=corners&lossless=true&s=aa1c3b131ad459789af7bbc370c02bf2)