Water door de keldermuur bij zware regenval

16

Water door de keldermuur bij zware regenval

Nelfra
Nelfra
#Muren · 6 jaren geleden

Bij zware regenval dringt er water door de keldermuur. Onder normale omstandigheden is de muur kurkdroog. Als ik het probleem langs de buitenkant wil aanpakken betekent dit dat ik flink wat graafwerk moet gaan verrichten aangezien het hoogste punt van doordringing op 1m50 ligt en ik zo wie zo de volledige zijkant moet gaan vrijmaken. Verder, dacht ik, is het niet aan te raden enkel plaatselijk corrigerende werken te doen maar zal ik over de volledige lengte van de gevel (16m) de gevel moeten vrijmaken en behandelen om te vermijden dat het probleem zicht gaat verplaatsen naar de nabijgelegen garage (die nu geen problemen oplevert).

Daarom had ik gedacht om alles met kelder epoxy te gaan behandelen.

Heeft iemand hier ervaring mee, is het raadzaam dit te doen, zijn er betere oplossing om het probleem van binnenuit aan te pakken zonder dat ik buiten alles moet gaan opengraven?

Dank u!

Alle reacties

0
Nelfra
Nelfra
0 7 Verbouwer
6 jaren geleden

Dank je wel voor de reactie!

De regenwater afvoer van het dak zit vlak in de buurt. Het kwam zelf bij me op dat ze in de buurt van de insijpeling misschien wel lek zou kunnen zijn waardoor specifiek daar de grond bij zware regenval verzadigd wordt van water. Zou een mogelijke verklaring kunnen zijn omdat het zicht enkel op die plaats manifesteert.

0
Nelfra
Nelfra
0 7 Verbouwer
6 jaren geleden

Dag Kas,

dank je voor je reactie.

De ondergrond is hier inderdaad zand met keien tussen (soms lijkt het erop alsof me ze er gezaaid heeft) en is dusdanig hard dat bijvoorbeeld het spuiten van een watrput voor grondwater hier gewoonweg niet mogelijk is. Met komt er niet door.

Het is wel zo dat de afwatering niet richting de gevel is. Op bijna 2 jaar tijd hebben we 2 maal water in de kelder gehad, enkel bij extreme regenval. Als reactie op raadgevingen van iemand anders op mijn vraag in deze post heb ik aangehaald dat vlakbij de buis voor de afvoer van het hemelwater naar het riool ligt. Misschien moet ik deze in de buurt van de insijpeling eens vrijmaken en checken als ze om een of andere reden niet stuk is. Indien dat zou zijn kan bij zware regenval de grond ter plaatse oververzadigd worden van water en het probleem kunnen veroorzaken.

Neemt natuurlijk niet weg dat ik hoe dan ook een muur heb die niet dicht is.

0
jevara
jevara
0 6 Verbouwer
6 jaren geleden

beste,

Indien mogelijk is afdichting buitenzijde steeds de allerbeste en (zonder graafwerk te tellen) de goedkoopste oplossing op zeer lange termijn.

Dichting binnenzijde met epoxy werkt niet , zie zoutproblematiek en dampspanningen.

Binnendichting met fabrieksmatige mortels geven een degelijk en duurzaam resultaat maar is ook wel erg arbeidsintesief . (ga niet beginnen met wat DHZ producten te kwasten wat dit komt niet goed )

grts Willy      info@vochtexpertise-wvd.be 

Hallo Willy, is DHZ geen goede oplossing? Ik heb optrekkend vocht in een muur maar het is niet super ernstig, vandaar dat ik twijfel om het gewoon eens zelf te proberen, met muurinjecties en inspuitingen met producten te verkrijgen in lokale bouwhandel / doe het zelf. (edit 9/11: we hebben besloten toch niet zelf te starten. Na wat gepruts bleek dat het ons misschien zelfs meer tijd en energie zou kosten dan indien we het laten doen door professionals. Gekozen voor https://aquaconsult.be/ omdat onze kozijn dit had aanbevolen. Sindsdien is alles mooi opgedroogd.)

0
Nelfra
Nelfra
0 7 Verbouwer
6 jaren geleden

Allen: dank jullie voor het meedenken en voor het leveren van info hoe ik mogelijk het probleem zou kunnen oplossen.

Intussen is het opgelost. Daar de afwerking rond mijn kelderamen aan de binnenkant dusdanig slecht was (langs 1 kant met een een nieuwe betonblok begonnen, aan de andere kant gewoon met de hamer het teveel weggeslagen) had ik hierrond een houten bekleding gemaakt. Ik heb deze rond het bewuste raam terug afgebroken om beter te kunnen checken wat erachter gebeurde. De oprit lag ook niet vlak en dat was duidelijk te zien aan de hoogte tussen de tablet van de ramen en de oprit zelf. Onder het bewuste raam kwam de oprit tot vlak tegen de tablet, bij het verst verwijderde raam hiervan lag de oprit 40cm onder de tablet. Toen ik het zand en de grind op de probleemplaats onder het raam weghaalde bleek dat er tussen 2 betonblokken totaal geen cement zat op de kopse voeg: ik kon dus los naar buiten kijken. Dus bij zware regenval werd de toplaag van mijn oprit doorweekt en vervolgens kon via de open voeg het water naar binnen komen met de overlast als gevolg.

Intussen de voeg hersteld en afgewacht als er bij zware neerslag nog problemen waren: dit was niet het geval. Daarna preventief toch de muur behandeld met Aquaplan kelderbezetting. Kelder is nu kurkdroog.

Tot slot afgelopen zaterdag de oprit vlakker gelegd.

0
Vochtexpertise WVD
Vochtexpertise WVD
3 16 Andere professioneel
6 jaren geleden

hallo, natuurlijk kan DHZ een goede oplossing zijn en zeker ook wel kostenbesparend;Wel is belangrijk dat 'goede producten' ook voor de juiste toepassing gebruikt worden anders loopt het mis hé. Wat betreft injectie opstijgend vocht kan je steeds even nakijken welke WTCB classificatie er is maar ook of het product een ATG heeft want er zijn wel enkele fabrikanten die het niet zo nauw nemen met de formulatie achteraf na de testen van het WTCB.  grts Willy

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Vraag nu vrijblijvend offertes aan voor je gevel

Van moderne afwerking tot klassieke renovatie: Vraag gratis en zonder verplichtingen offertes aan voor gevelwerken bij jou in de buurt.

Offertes aanvragen

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Steenstrips plaatsen? Wat je moet weten over prijs, isolatie en regels

Steenstrips plaatsen? Wat je moet weten over prijs, isolatie en regels

Alles over steenstrips: soorten, prijzen, toepassingen, plaatsing en onderhoud. Ideaal voor renovatie of nieuwbouw

Lees meer

Gyproc plaatsen: 6 fouten die je moet vermijden

Gyproc plaatsen: 6 fouten die je moet vermijden

Gyproc plaatsen is populair bij doe-het-zelvers, maar er worden vaak fouten gemaakt die gemakkelijk te vermijden zijn. We geven je enkele tips!

Lees meer

Leien gevelbekleding: soorten, stijlen en slimme tips

Leien gevelbekleding: soorten, stijlen en slimme tips

Ontdek alles over leien gevelbekleding: soorten, stijlen, plaatsing, prijs, isolatie, fouten én of je het zelf kan plaatsen of beter laat plaatsen.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag