4

Overname gemeenschappelijke muur???

Cramiekske
Cramiekske
#Ontwerp · 6 jaren geleden

Mijn ouders hebben in 2006 een nieuwbouw opgetrokken met een gemeenschappelijke muur aangezien het aangrenzend perceel onbebouwd was. Nu is men hier recent met een nieuwbouw begonnen. De architect vd bouwheer verklaart dat de gemeenschappelijke muur niet dient overgenomen te worden, aangezien men tussen de gemeenschappelijke muur enkel isolatie gestoken hebben, en daarna de binnenmuur opgetrokken heeft.

Verder wenst de architect de aanpalende woning waterdicht te maken door op de gemeenschappelijke muur de nokpannen die daar zijn aangebracht te verwijderen en de roofing over de gemeenschappelijke muur te laten doorlopen, en daarna de nokpannen die van een andere kleur kunnen zijn (aangezien de oude niet meer te vinden zijn) eventueel terug te plaatsen.

Kan ik dit weigeren, aangezien er geen compromis voor de gemeenschappelijke muur is onderschreven, en kan ik de bouwheer verplichten tot een compromis, aangezien tss de gemeenschappelijke muur en de binnenmuur vd nieuwe woning isolatie is aangebracht, maw. De gemeenschappelijke muur dient ter ondersteuning vd isolatie.

Met dank

https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/54473/bb0f8431-b2d4-4e4d-82a2-3db72585b628.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=d808b743ff37bcff686351343129cab7https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/54473/8b4d30e3-d584-43d1-82a3-43e8c27cd1b7.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=ade6c8241b0a2a7546b85201ab9f1cd1https://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/54473/95b490a9-4228-4d96-a99a-7d418e4d1b1b.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=eb821c5f0e70f3d316138e8a3baddd1fhttps://livios-images.imgix.net/livios/forum/messages/54473/576a98e6-1d9c-473b-912f-aa2f434225bb.jpeg?auto=format&fit=crop&crop=faces%2Cfocalpoint&lossless=true&corner-radius=10&mask=corners&s=7fc67fec2c5b22d28a09873fa869948b

Alle reacties

0
Kris M
Kris M
594 3490 Andere particulier
6 jaren geleden

Is jullie muur een dubbele muur met isolatie ertussen die te paard gebouwd werd (één muurblad op de grond van de buren) —> overnemen of een enkel muurblad dat volledig op uw perceel staat ? —-> niet over te nemen.  

De foto s suggereren mij dat het een enkelblad snelbouwmuur is (volledig op uw grond) zodat je eigenlijk dekpannen had moeten gebruiken die volledig naar uw kant helden.  Je profiteert ook van de isolatieïnspanning van je buur.

Buurman mag niet afwateren via uw grond/uw muur.  

0
Cramiekske
Cramiekske
0 1 Andere particulier
6 jaren geleden

Bedankt voor het antwoord, maar het is wel degelijk een dubbele muur die “te paard” staat. 

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Gelet op de oudere look van het gebouw heb ik een probleem om aan te nemen dat deze pas in 2006 is gebouwd. Dit terzijde.

Hetgeen u moet nagaan is of de scheimuur  destijds op de perceelscheiding is opgetrokken, maw de muur staat voor de helft op het eigendom van uw buur en voor de helft op het eigendom van uw ouders. Een andere mogelijkheid is, en dat komt bij nieuwbouw van de voorbije 10-15 jaar meer voor, dat de scheimuur wordt opgetrokken op 2cm van de perceelscheiding. Bij aanbouw van uw buur laat dit toe om 4cm  (geluids)isolatie aan te brengen en vervolgens zijn deel van de scheimuur te plaatsen. In dit geval moeten uw ouders 50% van de isolatiekosten dragen.

De EPB-regelgeving eist  dat scheimuren met aangrenzende "beschermde volumes" een U-waarde van maximaal 1.0 W/m².K hebben. En met enkel een steense muur komt men er niet, er moet een minimale isolatie aangebracht worden.

In het andere geval dat de scheimuur van  uw ouders woning op de perceelscheiding is opgericht stelt zich inderdaad de vraag Wat nu? DE muur staat voor de helft op het eigendom van uw buur, maar hij gebruikt die muur niet en de isolatie is volledig op zijn eigendom aangebracht.

Als advokaat van de duivel zou ik  dan zeggen dat de woning van uw ouders voor de halve muurdikte op de grond staat van uw buur, dus zouden die m² grond nog moeten betaald worden aan uw buur aangezien door verjaring  en fysisch die strip grond van uw buur eigendom wordt van uw ouders.

Dus alles hangt wat af van het antwoord op "Waar staat de scheimuur juist,"

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Vraag aan de lichtexpert: Hoe trek je meer daglicht naar binnen?

Lichtexpert Joël Sels geeft tips en oplossingen om meer daglicht in huis te halen. Ontdek hoe je je woning lichter en ruimer maakt.

Lees meer

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Bodemattest cruciaal bij verkoop

Een bodemattest vertelt je meer over de kwaliteit van de grond. Het is een verplicht document als je bouwgrond, een woning of een appartement verkoopt.

Lees meer

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Harvard-professor Allen: “Een deel van het zorgbudget moet naar de bouwsector”

Volgens experts, zoals Harvard-professor Joseph Allen, zijn ventilatie, daglicht en luchtkwaliteit essentieel om van je huis een gezond huis te maken.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag