Indien spouwmuren aanwezig ...
(1) Een niet geventileerde spouw draagt ook bij tot de isolatie van de muur.
...
(2) Voldoen de ramen dan zou men in feite de dagkant van de gevel met een halvesteenbreedte moeten wegnemen om perfect te kunnen isoleren. In de praktijk zal men de dagkant voorzien van een dunne isolatieplaat.
...
(3) En dan kom ik terug op mijn vorig betoog. Indien men een ouder gebouw wil na-isoleren dan zal men nooit hetzelfde kunnen bekomen als bij nieuwbouw. Of men moet het aanpakken zoals u aanraadt maar dan zit men met kosten die uiteindelijk de kost van nieuwbouw overtreffen. Het is niet voor niets dat de Vlaamse regering nu vlugger aanstuurt op afbraak ipv renovatie.
@ Hugo C.
Ik vraag me af waar je je eerste uitspraak (1) gelezen hebt. Een luchtspouw (geventileerd of niet) draagt nooit bij tot isolatie van de achterliggende spouwmuur, integendeel ze zal het effect van de voorgeplaatste isolatie te niet doen (geventileerd) of sterk verminderen (niet geventileerd, er zal nog steeds een luchtbeweging ontstaan door t° verschillen t.g.v. t° verandering in de accumulatieschil of in de isolatieschil).
Uitspraak (2):
Ramen hebben een slechtere isolatiewaarde (Lambda tussen 0.8 en 1.3 voor schrijnwerk met glas) dan isolatie materiaal (lambda tussen 0.021 en 0.045). Dit betekent dat ramen en deuren toch nog altijd tot 6 keer slechter isoleren dan uw muurisolatie.
Daarom moet men energetisch gezien de ramen in de isolatieschil plaatsen en zeker niet in de accumulatieschil (stenen muren, zoals vroeger in Vlaanderen). Jouw uitleg met een halve steen, enz... is dan ook veel werk om geen eindresultaat te bekomen.
Het raam moet eenvoudigweg meer naar voor geplaatst worden, weg van de accumulatieschil en volledig in de isolatieschil, liefst vooraan (bijna buiten de schil) in de schil. Dan nog is een raam een verzwakking van de isolatieschil, maar zal ze de accumulerende eigenschap/werking (warmte-koude opslag) van de muur niet meer verstoren.
En ... de plaatsing van een aluminium dorpel (vensterbank) heeft te maken met de plaatsing van het raam in de isolatieschil en men wil zeker en vast geen "koudebrug" maken met de accumulatieschil of op eender welk punt in de isolatieschil. Bij een pleistergevel is aluminium met een oversteek van 2 à 5 cm (voor de lopers op uw pleisterwerk te vermijden) zelfs de enige technische mogelijkheid.
Uitspraak (3): als je een ouder gebouw wil na isoleren,
Daarom is het belangrijk om professsionelen (met echte kennis van zaken van bouw en energie) onder de arm te nemen, vooraleer je begint.
De Vlaamse Administratie (en Regering die deze administratie aanstuurt) stuurt helemaal niet aan op nieuwbouw. Ze stelt wel (financiële) mogelijkheden ter beschikking voor renovatie en in mindere mate voor vernieuwbouw.