(1) Een niet-geventileerde luchtspouw draagt altijd bij tot de isolatie van de muur...
(2) Je vergeet dat veel eigenaars/verbouwers hun pas aangekochte woning in stappen renoveren, afhankelijk van de financiële mogelijkheden en de tijd voor de doe-het-zelvers.
(3) Indien de ramen voldoen zal men deze laten zitten (gewoonlijk over de spouw en deels op de binnenmuur). Vensterbank en omlijsting binnen blijven onaangeroerd. De isolatie wordt aan de buitenzijde op de gevel bevestigd. Ter hoogte van de vensters is er weliswaar een discontinuïteit in de U-waarde meer die is er toch door de overgang van muur (U~=0.20) en venster (Uf~=1.3). Daar nog geen problemen ondervonden.
(4}Maar inderdaad, bij... , met een bescheiden steun op de binnenmuur.
(5) De plaatsingskosten zijn wel iets duurder mede doordat de luchtdichtheid moet bekomen worden met type Alubond-tape ipv siliconen of Pur-schuim.
...
(6) Dat zegt voldoende denk ik. Bestaande gebouwen na-isoleren vereist steeds het sluiten van compromissen tussen het beoogde resultaat, de omvang van de werken en de kostprijs. En dat men daar niet volgens de EPB-normen anno 2019 kan werken is meer dan logisch.
Mijn opmerkingen:
(1) lucht is een geleider en heeft weinig isolerende eigenschappen. Daarbij zal de geleidbaarheid van lucht voor warmte verhogen met de vochtigheidsgraad.
(2) doe het zelf of in stappen renoveren, staat geen goede renovatie in de weg. De opeenvolgende stappen intelligent bepalen is wel de sleutel tot succes. Onlogische stappen zoals bvb eerst behangen en 2 jaar later ektriciteit vernieuwen zullen nooit bijdragen tot het verkrijgen van een luchtdicht gebouw of bijdragen aan een financieel interessante verbouwing.
(3) een overgang van u-waarde aan een accumulerende (energiebuffer) functie, zal natuurlijk geen zichtbare problemen veroorzaken (vocht, schimmel), zolang de toegevoerd warmte energie het energieverlies compenseert. En dan zitten we terug bij het verschil tussen energiezuinig bouwen en het kan niet (of was het nu wel?).
(4) Daarom zal een goed gemonteerd raam met geen mm steunen op een muur met accumulerende functie (muur aan het binnenspouwblad}. Men kan wel bvb het raam inbouwen in een houten kader (bij crépi-isolatie systeem oplossingen) en dit kader vastzetten in de muur en de tussenruimte opvullen met bvb soepel isolerend schuim . Of bij spouwmuur bouw, het raam laten rusten op de buitengevel. Dit werd in Nederland, Duitsland, DK, NO, SE, OS, F, ... al systematisch toegepast sinds 1948... En toen zonder dat er noodzakelijk geïsoleerd werd.
(5) plaatsingskosten zijn niet duurder dan in andere landen. Je hebt ook goedkopere strips dan degene die jij aanhaalt, je hebt zelfs een Belgisch systeem die de hele wereld verovert voor het plaatsen van ramen (Soudal uit Turnhout) met hun SWS systeem (Soudal Window System)
(6) Met een klein beetje basiskennis en met wat ingehuurde studiekennis, zal je niet verbouwen voor het verleden. Normen van vandaag zijn binnen 2 jaar verouderd en dus wat jij vandaag beschouwt als maximum norm, beschouw ik als minimum norm omdat ik wil dat mijn huis na 2050 nog leefbaar en betaalbaar is en daar bovenop nog verkoopbaar is voor meer dan alleen de waarde van de grond.