Mag men een straat hoger heraanleggen? onze voortuin ligt hierdoor 12 cm lager dan straat.

7

Mag men een straat hoger heraanleggen? onze voortuin ligt hierdoor 12 cm lager dan straat.

mieke11
mieke11
#Ontwerp · 6 jaren geleden

wanneer we 2 jaar geleden bouwden was voortuin en straat gelijk, zonder problemen. dorpel deur 24 hoger dan straat. Nu herlegt men de kasseiweg en boordsteen ligt 12 cm hoger dan onze voortuin en met onze deurdorpel is er nog 3 cm verschil, dorpel 3 cm hoger. Kan dit zomaar? We vrezen problemen met ventilatieroosters en gaten. De riolering en buizen blijven ongewijzigd. 

Alle reacties

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
6 jaren geleden

Wat was de pashoogte ( nulpas) vermeld op je stedebouwkundige goedkeuring van het bouwplan?

0
mieke11
mieke11
0 3 Andere particulier
6 jaren geleden

Dag Kas,

de pashoogte staat vermeld op ons bouwplan en goedgekeurd. Er staan verschillende hoogtes aangegeven van ons huis ten aanzien van de straathoogte. Dus duidelijk   24cm hoger op een andere plaats 18 cm en op het uiteinde van het huis 5 cm. Ook op de doorsnee van het plan staan nog eens heel duidelijk de waarden.

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Bij het openbaar onderzoek, hebt u toen de plannen ingezien?

Ik neem aan dat u ook geen bezwaren hebt ingediend tegen de heraanleg van de straat.

Hetgeen je nog kan doen is eens verifiëren of de uitvoering wel overeenstemt met de goedgekeurde plannen. Meer specifiek te controleren is het oorspronkelijk niveau van de straat en het nieuwe niveau op het plan en nagaan of dit overeenstemt met de uitvoering.

Maar daarvoor zal u waarschijnlijk op stedenbouw van de gemeente moeten zijn.

0
mieke11
mieke11
0 3 Andere particulier
6 jaren geleden

Er is geen openbaar onderzoek geweest. Geen gele affiche of niets. We wonen eigenlijk in een doodlopend straatje, vroeger voetbalveld dat verkaveld werd. We hebben met technische verantwoordelijke gepraat die even naar werken kwam zien. Hij zei ons dat hij niet zeker is of deze oude kasseiweg wel op plannen staan.We merken nu ook dat 2 deksels  op straat, eentje staat zelfs een stuk op onze grond zullen moeten verhoogd worden. We gaan in ieder geval eens horen op het gemeentehuis.

0
kas
kas
261 2197 Andere professioneel
6 jaren geleden· Bedankje ontvangen

De pashoogte of vloerpas wordt op de plannen aangeduid met 0.00 vandaar de benaming nulpas.

Aan de hand van deze pas kan je het verschil maken met de straatpas ( midden op de as vd straat genomen)  Gemeente heeft deze plannen goedgekeurd, maar als aannemer of jullie deze nulpas ten opzichte van de straatpas hebben verlaagd wegens een of andere reden is het moeilijk om nu verhaal te halen bij de gemeente. Kijk dit dus eerst na want dat is het eerste wat een expert gaat opvragen. 

Is er geen wijziging gebeurt en is de nulpas van jullie woning correct uitgevoerd ten opzichte van de straatpas dan kan er, mits voorbehoud, de gemeente aansprakelijk gesteld worden omdat ze 2 jaar daarvoor geen rekening hebben gehouden met de wijziging van de straatpassen in de nabije toekomst.

Ik kan je wel verzekeren, dit wordt een lijdensweg via advocaten, experten dit en experten dat met als enige resultaat dat je na 10 jaar procederen tot de conclusie komt dat het niet waard was.

0
mieke11
mieke11
0 3 Andere particulier
6 jaren geleden

Dank je Kas voor jouw antwoord. We gaan zeker praten met gemeente en hopen dat we het zo kunnen oplossen. We willen zeker geen advocatenwerk. 

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een nieuwe woning bouwen? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’

Een woning bouwen? Er komt heel wat bij kijken! We helpen je graag op weg met ons gratis magazine ‘Mijn Nieuwbouw’.

Bestel nu
Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

Je woning renoveren? Ontdek alles wat je moet weten in ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’

In ons gratis magazine ‘Mijn Renovatie’ vind je tal van tools, tips en inspiratie om je verbouwproject in goede banen te leiden.

Bestel nu

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Welke bouwstijl kies jij?

Welke bouwstijl kies jij?

Bouwen is kiezen. Maar de veelheid aan bouwstijlen maakt dat kiezen er niet makkelijker op. Wij geven een beknopt overzicht van de verschillende stijlen.

Lees meer

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw: wat kan je zelf doen en hoeveel kan je besparen?

Zelfbouw kan je een hoop geld besparen. Maar hoeveel geld bespaar je door je werken (gedeeltelijk) zelf te doen? En welke klussen kan je zelf doen?

Lees meer

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

Gezien in Huis Gemaakt: breng je bouwplan tot leven

De koppels van Huis Gemaakt ontdekten hun toekomstige woning dankzij hun bouwplan op ware grotte. Ontdek hoe Array je bouwplannen tot leven brengt.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag