BVBA van dakwerker ontbonden wegens niet indienen jaarrekening: hoe krijgen wij ons voorschot terug?
Op 10 mei is bij ons een dakwerker langsgekomen om 1 van de terrassen in onze appartementsblok (6 appartementen) te herstellen (plaatsen nieuwe EPDM en nieuwe afvoer).
Dat is toen goed verlopen, we hebben een week voor de herstelling een voorschot van 1000€ + BTW betaald, en na de herstelling het resterende bedrag.
Ik had begin mei, alvorens het voorschot te storten, een Graydon-rapportje opgevraagd en daarin stond bij "falingspredictie" dat "deze firma zich in een veilige zone bevindt", liquiditeitspositie = positief, rentabiliteit = positief, solvabiliteit = positief, en er werd geen registratie gevonden in het Belgische faillissementsregister.
Verder stond er in het rapport: protesten = geen gereleveerd, incassodossiers = geen gereleveerd, vervallen schulden = geen, dagvaarding RSZ = geen gereleveerd,...
Kortom, we gingen ervan uit dat deze firma toch wel te vertrouwen was.
Vandaar dat we beslist hadden om voor onze dakisolatie (om te voldoen aan de norm van 2020) ook met deze firma in zee te gaan.
Op 20 mei kreeg ik van deze firma een voorschotfactuur: ze vroegen om ook voor de 2de klus 1060€ te storten, aangezien ze alle isolatie gingen bestellen vermits in de komende tijd de isolatieprijzen sterk zouden gaan stijgen wegens tekorten.
De verwachte levertijd zou binnen een 3-tal weken zijn, waarna ze ons zouden contacteren voor plaatsing. De formulieren voor aanvraag isolatiepremie hadden ze al klaargemaakt voor ons.
Ik heb hen sindsdien verschillende keren trachten te contacteren via mail om te vragen wanneer ze de aanvraagformulieren zouden doorsturen en wanneer de plaatsing zou kunnen doorgaan, maar al mijn mails bleven onbeantwoord.
Op 17 juni kreeg ik dan eindelijk een mail, waarin stond dat al mijn mails in hun spam waren terechtgekomen, en dat ze me die avond alles zouden doormailen.
Maar er kwam helemaal niets.
Vervolgens probeerde ik hen meermaals te bellen, maar er werd nooit opgenomen.
Op 27 juni kreeg ik dan een sms-berichtje, waarin ze zeiden dat ze de formulieren die dag op de post hadden gedaan.
Ik had ze dus in de daaropvolgende dagen in mijn brievenbus verwacht, maar tevergeefs...
Afgelopen vrijdag probeerde ik hen opnieuw te bellen, maar er werd niet opgenomen. Toen ik echter met een ander nummer belde, werd er wel opgenomen, en van zodra ik mijn naam zei hoorde ik vreemde geluiden aan de andere kant van de lijn en werd er neergelegd.
Via een nieuw financieel rapportje zijn we die dag te weten gekomen dat deze firma sinds 20 juni blijkbaar "ontbonden" is wegens het niet indienen van de jaarrekening.
Wij hebben aan deze firma echter wel 1060€ voorschot betaald!
Kunnen wij dit geld op 1 of andere manier recupereren?
Alvast bedankt voor uw feedback/raad.