Gewoonlijk wordt de aardingsonderbreker opgesteld tussen de zekeringenkast en de aardingspennen of -lus, in de kelder of op het gelijkvloers om een meting van de spreidingsweerstand mogelijk te maken.
Een vervelende situatie, het is dus mogelijk om in de kast de aarding ook te onderbreken door de klem te lossen. De aardingskabel van de aardingspennen of lus tot de onderbreker moet ook minstens 16mm² zijn en geel/groen geisoleerd.
Ziet u geen mogelijkheid om de aardingsonderbreker dichter bij de aarding te plaatsen. Uiteindelijk is het ook aan te bevelen om een equipotentiaalverbinding te leggen naar de metalen leidingen (aardgas, water, cv). Voor installaties daterend vóór 01/10/1981 is het niet verplichtend, maar toch aan te bevelen.
In de zekeringenkast kan u uiteraard de vertrekkende leidingen verlengen, maar met een draad met dezelfde sectie als het te verlengen deel. InWago-klemmen heb ik niet zoveel vertrouwen, zeker voor de zwaar belaste kringen (20A automaat), ik gebruik steeds conex-lasdoppen. Neem bij voorkeur voor de nulleider (indien van toepassing) een blauwe kleur. Het gebruik van een gele of groene kleur is sinds 01/10/1981 niet toegelaten.