5

Aarding +kabel verlengen

Brandon
Brandon
#Elektriciteit · 6 jaren geleden

hallo,

ik ben bezig met het ombouwen van een oude zekeringkast naar een nieuwe .

hierbij zag ik dat de aardgeleider rechtstreeks naar de zekeringkast gaat. En er dus geen aardingsondebrekernaanwezig is. Mag ik deze dan verlengen in de kast door een rijgklem om zo naar de aardingsonderbreker te gaan?

ook moet ik een aantal kabels verlengen deze zijn te kort  om aantesluiten op rijgklemmen. Mag ik deze verlengen in de zekeringkast met wago’s ?

Alle reacties

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Gewoonlijk wordt de aardingsonderbreker opgesteld  tussen de zekeringenkast en de aardingspennen of -lus, in de kelder of op het gelijkvloers om een meting van de spreidingsweerstand mogelijk te maken.

Een vervelende situatie, het is dus mogelijk om in de kast de aarding ook te onderbreken door de klem te lossen. De aardingskabel van de aardingspennen of lus tot de onderbreker moet  ook minstens 16mm² zijn en geel/groen geisoleerd. 

Ziet u geen mogelijkheid om  de aardingsonderbreker  dichter bij de aarding te plaatsen. Uiteindelijk is het ook aan te bevelen om een equipotentiaalverbinding te leggen naar de metalen leidingen (aardgas, water, cv). Voor installaties daterend vóór 01/10/1981 is het niet verplichtend, maar toch aan te bevelen.

In de zekeringenkast kan u uiteraard de vertrekkende leidingen verlengen, maar met  een draad met dezelfde sectie als  het te verlengen deel. InWago-klemmen heb ik niet zoveel vertrouwen, zeker voor de zwaar belaste kringen  (20A automaat), ik gebruik steeds conex-lasdoppen. Neem bij voorkeur voor de nulleider (indien van toepassing)  een blauwe kleur. Het gebruik van een gele of groene kleur is sinds 01/10/1981 niet toegelaten.

0
Brandon
Brandon
0 2 Andere particulier
6 jaren geleden

Beste, 

het probleem is dat de draad die van de aardingslus komt (16mm)  Rechtstreeks via de muur binnekomt in de zekeringkast.

daardoor zou ik deze op een rijgklem aansluiten en terug naar buiten brengen om zo aan te kunnen sluiten op een aardingsonderbreker. En vanaf de aardingsonderbreker dan terug naar de zekeringkast om deze aantesluiten op de aardings rail . Mag dit?

0
Hugo C.
Hugo C.
353 2291 Bouwer
6 jaren geleden

Beste, 

het probleem is dat de draad die van de aardingslus komt (16mm)  Rechtstreeks via de muur binnekomt in de zekeringkast.

daardoor zou ik deze op een rijgklem aansluiten en terug naar buiten brengen om zo aan te kunnen sluiten op een aardingsonderbreker. En vanaf de aardingsonderbreker dan terug naar de zekeringkast om deze aantesluiten op de aardings rail . Mag dit?

In bijlage vindt u het AREI voor huishoudelijke elektrische installaties. Op p5 en  6  is de aarding beschreven.  Bij een aardingslus moeten de uiteinden altijd bereikbaar blijven (in de praktijk wordt daar de aardingsonderbreker geplaatst). 

Elektrisch gezien doet het er in het geheel niet toe , het voornaamste is dat er een degelijke  verbinding is met de aarding, maar het is niet conform het AREI.  Aangezien u van een aardingslus spreekt is het waarschijnlijk een installatie aangelegd na 01/10/1981. In dat geval moet u ook equipotenitaalverbindingen leggen  van de aardingsonderbreker naar de metalen leidingen.

Alles hangt wat af van de interpretatie van de persoon die de installatie zal onderzoeken. Maar als u het correct wil doen, zou ik de verbinding van de aardingslus met de aardgeleider opzoeken en daar de onderbreker plaatsen.

0
Brandon
Brandon
0 2 Andere particulier
6 jaren geleden

Ik kan nergens de verbinding vinden van de aardingslus en het huis is van voor 1981 dus denk ik dat het een aardingspen zal zijn dat ergens in de grond zit.

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Thuisbatterij laten plaatsen? Vergelijk gratis offertes!

Laat een thuisbatterij installeren en gebruik optimaal je zonne-energie. Ontvang gratis en vrijblijvende offertes van vakmensen.

Offertes aanvragen
Download onze gratis zonnepanelengids

Download onze gratis zonnepanelengids

Alles wat je moet weten over duurzame energie, kostenbesparing en installatie. Inclusief checklists voor maximale opbrengst!

Download nu gratis jouw gids

Laat je e-mailadres achter en we houden je de hoogte van nieuwe antwoorden en reacties op deze vraag.

Lees ook

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Krijg je in 2025 een digitale meter? Aandachtspunten voor zonnepaneeleigenaars

Zonnepaneeleigenaars konden de installatie van een digitale meter weigeren tot eind 2024. Ontdek wat er verandert als jij dit jaar overschakelt.

Lees meer

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Groepsaankoop energie: bespaar honderden euro's per jaar op gas en elektriciteit

Besparen op je energiefactuur? Livios organiseert in samenwerking met Wikipower een groepsaankoop voor gas en elektriciteit. Registreer je gratis.

Lees meer

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Een wachtbuis plaatsen: zo voorzie je gemakkelijk elektriciteit en andere nutsvoorzieningen in je tuin

Wil je later nog tuinverlichting aanleggen zonder grote graafwerken? Ontdek hoe je in de ruwbouwfase al een wachtbuis voor elektriciteit plaatst.

Lees meer

Onze toolbox
Offertes aanvragen

Vraag vrijblijvend offertes aan! Ontvang snel max. 4 offertes van vakmannen. Bespaar tijd én geld!

Aanvragen
Premies en subsidies

Met premies en subsidies kan je flink besparen. Kijk waar jij recht op hebt.

Zoeken
Magazines

Bouwen of verbouwen? Bestel je gratis magazine!

Aanvragen
Praktische gidsen

Met deze praktische digitale gidsen ben je meteen geïnformeerd en heb je een handige checklist bij de hand.

Aanvragen
Forum

Zit je met een vraag? Stel ze aan andere bouwers en verbouwers.

Stel je vraag